Posted by: libarebane | 18/03/2017

“Prey / Mass Effect Andromeda – ostaks midagi?”

P1070113Tuleb välja, et miski on minu tähelepanu hõivanud.
Esimene on Half-Life, Bioshock, System Shock aga mitte jumala eest Prey (2006) järg – Prey 2017.
Teine on ja samas ei ole Mass Effect triloogia järg Mass Effect Andromeda.
Vot selline lugu. Kohe peab ära mainima, et tegemist on AAA mängudega. Mis minu tähelepanu köitis oli nende žanr – sci-fi. Ulme:)
Mõlemad mängud on valmis. Mass Effect Andromeda ilmub 21.03. 2017 ja Prey 05.05.2017.
Ma proovin nüüd arutada kumba mängu mul tasub ära osta nüüd (60EUR) ja milline jääb ootama kuni tema hinnaks on 10EUR. 60EUR on minujaoks suur raha ja samas pole ka aega kõiki maailma mänge mängida.
Mass_Effect_Andromeda_cover.jpeg

Võtame ette Mass Effect Andromeda (MEA). Mänguvalmistaja on Bioware, kes kuulub EA alla. Mängu peadisainer on Ian Frazier.
MEA on järg ME3-le ja ei ole ka. St et lugu ise ei lähe edasi sealt kus lõppes ta ME3s. Story on lihtne – enne ME3 lõppu laskis mingi kogum inimesi jalga meie galaktikast teise galaktikasse. Ja reis oli pikk, koguni 600 aastat. Ja kohale jõudes tuleb neil leida elamisekõlblik planeet, suhelda kohalikkega ja võidelda kuskilt välja ilmunud nn “väga paha pahalisega. Meie teisest galaktikast oleme head ja pahalised on kohalikud. Nagu see vist oli Ameerika koloniseerimisega, vaadates muidugi koloniseerijate seisukohalt:).
Kas ma kirjutan igavalt, või ta ongi nii … Ei midagi erilist. Vaatan ju MEA lugu läbi eelnevate osade. Ja siin võin teha vea, kuna on öeldud, et MEA pole seotud eelnevalt juhtunuga. Samas on kõik ümbritseva ülesehitus sama ja tegelaste ülesehitus sarnane eelmistele osadele.
Jah, muidugi lugu ei saa olla seotud ME3ga kuna ME3 oli fiasko. Kuigi Bioware ei ole tunnistanud  oma vigu, on soov MEA lahti siduda triloogiast ikkagi tunnistus probleemi olemasolust. See aga tähendab, et tunnistamata oma eelnevaid vigu astutakse sama reha peale, eriti kui kõik asjaolud soosivad seda. Üheks selle väite tõestuseks on meeletu kaadrivoolavus stuudios endas. Kuigi lahkujad on kinnitanud, et nende süda kurvastab, tähendab see ikkagi seda, et firma ja lahkunute teed käivad erinevaid radu.
Ja nüüd vaatame, kes on asemele tulnud? Osa neist on väga huvitava töövälise eluga. Jah, nüüd ma jõuan selle osa kohta – mis mind eriti huvitab Bioware puhul.
Ma müün raamatuid, olen logistik, kes rendib oma tööjõudu. Ja siin ma kirjutan blogi. On see õige minu firma ja firma kus ma tööjõudu müün seisukohalt? Õnneks loeb minu blogi 1 inimene nädalas ja seda siinset juttu vist mitte keegi. Nii et oht kedagi solvata on väike.
Kuid kuidas on lugu Bioware töötajatega? Kui paljud loevad nende postitusi facebookis, twitteris? Tuhanded, miljonid? Ja kuidas see mõjutab nende tööandjaid? Ja kui need avaldused on poliitilised? Bioware on lääne kultuuriruumis olev firma ja väga seotud Ühendriikidega. Me teame et USA elab praegu üle väga raskeid aegu. Midagi sarnast, mis toimus Venemaal 19-sajandi keskel ja lõppes Oktoobri revolutsiooniga ning mis viis Venemaa hukatusse.
Selles valguses on selge, et poliitilised väljaütlemised ei jää märkamatuks. Eriti kui need on räiged, näiteks on Bioware töötaja Manveer Heir, kes on arusaanud, et maailmas on kõige halva juur valge nahavärviga mees.
Juba ammu on öeldud, et me peame kaitsma kõikide õigust öelda kõike. Me võime mitte nõus olla öelduga, aga me peame kaitsma õigust sõnavabadusele.
Nii et ma ei pahanda Heiri peale, et ta esineb poliitilise avaldustega. Kuid ma ei ole temaga nõus ja pean teda idioodiks. Ma võrdlen teda 19-sajandi Venemaal elanud rikka pärijannaga, kes suurest igavusest ühines teiste omasugustega ning tegeles maailmaparandamisega  teadmata sellest maailmast vähimatki.
Kokkuvõte.
MEA ei ole minujaoks. Kui mul kunagi tekib huvi teda mängida, siis üle 10EUR ma tema eest ei maksaks, kuigi ta on AAA mäng.
Põhjus – mängu teema. Kuigi püütakse eemalduda triloogiast, on ta ikkagi seesama Mass Effect, mis lõppes ME3 fiaskoga. Ma ei ole näinud midagi pilkupüüdvat.
ME3 fiasko – ma ei usu Bioware enam.
Ja kolmandaks – Bioware uue põlvkonna püüd muuta Bioware mängud poliitareeniks, kus mind püütakse õpetada olema tolerantne jne. Ning ma olen valge mees :). See mäng pole minule mõeldud.
Ma tahan mängida huvitavat mängu ja jälgida huvitavat lugu. Nii lihtne see ongi. Bioware seda enam ei suuda pakkuda ja ta ei ole väärt minu 60EUR.

Prey_cover_artPrey – Sellel mängul on huvitav ajalugu. Iga mäng on ka mingi IP ehk kellegi intellektuaalne omand ja see on  raha. Kui sa teed midagi valmis, siis on see sinu IP (meie keeles siis IO) ja sa võid seda edasi müüa ja lasta juba loodud loole teha järje kellelgi teisel, kes on muidugi sulle selle õiguse eest raha (või mõnd muud trikki kasutades) andnud.
Niisiis, Prey on tegelikult järg 2006 aastal ilmunud mängule “Prey”. Ja imelik on see, et tegelikult ei ole tegemist järjega vaid täitsa uue mänguga ja ta ei ole üldse seotud 2006 tehtud mänguga. Täitsa segane värk. Ja see ongi siis minu lause: Prey 2017 kasutab Prey 2006 IP õigusi, kuid on täitsa iseseisev mäng:). Ja saa sellest siis aru kuidas tahad. Minu jaoks on see suur segadus.
Prey 2006 oli hea “shooter”, valmistas mängu Human Head Studios, direktoriks oli Chris Rhinehart. Kirjastaja – 3D Realms. Loo põhijooneks oli inimeste röövimine tulnukate poolt ja muidugi tegid tulnukad vea ja röövisid vale mehe (siis ei saanud veel sugu valida), kes lõpuks hävitas (mängija abiga muidugi) need halvad tulnukad ära. Oli loota ka järge Prey 2 nime all. Kuid siin hakkas jama pihta. Prey 2 hakati valmistama aastal 2009, kui IP liikus 3D Realmsist edasi ZeniMax Mediale, kelle alla kuulus ka Bethesda Softworks.
Bethesda teatas 2011 aastal, et Prey2 avaldatakse 2012 aastal. Mängu arendajaks jäi Human Head Studios. Ning siis juhtus midagi imelikku – 2011 lõpuks tasapisi lõpetati mängu edasine arendamine. 2012 läksid lahti jutud, et Prey2 valmistamine peatatakse. 2012 augustil Bethesda korjas oma kodulehelt üldse mängu ära. 2013 mais Kotaku teatas, et mäng anti üle Arkane Studio-le. Sama stuudio lõpetas just Dishonored ja valmistus alustama Dishonored 2 -ga.
Põhjus sellisele käitumisele on jäänud siiani hämaraks. IGN on toonud välja mingi selgituse – 2011 aastal Bethesda oli lubanud Human Head-ile 6 lisa kuud mängu valmistamiseks ning mäng saaks ikkagi 2012 aastaks valmis. Kuid seda klauslit ei lisatud lepingusse. Edasi on toodud versioon, et Bethesda tahtis Human Head-i ära osta, kuid stuudio keeldus sellest. Human Head-il oli õigus ainult valmistada Prey2-te, kuid vaikselt nad osalesid teistes projektides (BioShock Infinite ja Defiance), et maksta oma arveid. Selleks ajaks oli Bethesda hakanud pidurdama rahalisi makseid Human Head-ile. Kõik läbirääkimised kahe stuudio vahel ei viinud kuhugi ja 2012 Prey2 (lepingu lõppes sellel ajal HH ja Bethesda vahel) liikus juba täielikult Bethesda kätte. Kes ka peatas mängu edasise valmistamise. Kas oli see halb ülesostmine või lihtsalt “elu” oma traagikas. Ma ei tea. HH on öelnud, et mäng oli valmis, Bethesda väidab, et mäng oli halb ja ei vastanud nende firma standartidele.
Ametlikult pandi Prey2 kinni 2014.
2016 teatas Bethesda, et nad “reboodivad” Prey ja arendajaks on Arkane Studio. Uus mäng ei kasuta midagi Prey2st, ei IP, ei mingitki kontseptsiooni vanast Prey-st.
Vot selline lugu…
Ma ei oska öelda, kas mulle see kõik korda läheb. Ma ei ole mänginud, ega ka mängiks, ei Prey(2006), ei Prey2. Aga ega selle loo teadmine ka halb tee.
Prey 2017 on täiesti erinev mäng. Millest loodetakse järge System Shockile, BioShockile ja lõpuks ka Half-Life-le. Ja see intrigeerib.
Lugu on siis kellestki Morgan Yu-st, kes on Kuu orbiidil ringleva kosmosejaamas Talos I. Morgan on ka mingil põhjusel muutunud laboratooriumi rotiks, kelle jaoks on loodud simulatsioon, et ta on ikka veel maal. Ja siis läheb kõik nii nagu peab, eksperiment läheb aiataha (Half-Life), mingid tulnukad (keda arvatavasti uuriti Talos I-l), kelle ühine nimetus on vist Typhon, lasevad jalga oma puuridest. Ja nii edasi ja edasi …
Minu jaoks on teema algus vahva (ma ei tea millega see kõik lõpeb) ja täiega Sci-fi. Ei mingit nn ideoloogilist töötlust sinu ajuga. Lihtne ja arusaadav ulme. Ma armastan seda ja ma tahan seda mängida. Mida veel öelda? Ja milleks?

Minu valik? Kindlasti on see Prey. Ma uurin veel DCL probleeme jne. Kindlasti ei telli ma seda mängu ette. Ma ootan vähemalt 3 nädalat peale tema ilmumist, kuulan paar-kolm arvamust ja siis ostan.
Mul on kõigi mängude suhtes kahtlused ja need kahtlused on osutunud tõeks nii mõnelgi juhul. Nii et parem karta, kui kahetseda.
MEA on täitsa out minu jaoks, ma olen kahjuks valge nahavärviga inimene. Ja kui ma ostan meelelahutust endale, siis ma ei taha, et selles mulle ka oma ideoloogiat pähe määritakse. Ning MEA animatsioon sakkib täiega ….

Lisa kommentaar

Rubriigid

