Posted by: libarebane | 05/03/2017

“Bless online -reisikiri mittekuhugi”

P1070113Nii! Pole ammu rääkinud meie maakera mängutööstusest. Proovime?

Interneti avarus on meie kõik. Lähed ostad, mängid, vaatad filme ja ei mingeid piiranguid – nagu kommunism sinu meeltes. Välja arvatud mõned üksikud juhtumid, kus sulle lihtsalt kaupu ei müüda; filme ei näidata, kuna sa ei ela seal kus vaja; ja mängud on kas praak/lõpetamata, või on reguleeritud täpselt kellelt sa seda osta võid, ning sinu geograafiline asukoht pole sellejuures üldsegi oluline. Nii ta on – väliselt on kõik okay, sisemiselt on kõik mäda. Nagu ikka sellel armsal planeedil. Me vist nimetame seda propagandaks ja tänapäeva teoloogiaks. St meil on üldine arvamust – “kõik on võimalik / lubatud” aga see teadmine jääb ainult teadmiseks ja me enam isegi ei soovi, et see kõik oleks ka tegelikuses nii. Ja üldse, kui kõik oleks “okay” – hakkaks meil järsku igav? Olgu …

Kuna suvi / sügis / talv tähendab mulle töötegemist, siis uute arvutimängude mängimine on raskendatud. Kahju on kuidagi ajast … Ning sellepärast ma proovin oma valikutes olla karm ja õiglane. Mäng peab olema hea. Mille järgi ma seda valin? Valem on lihtne, küsimus on millal ma pean mängu eest maksma. Osta kohe ei ole arukas, enne peab kauba ära proovima. Ja seda ma siis tegingi. Teiseks kriteeriumiks võtsin, et mängu (MMO) operaator peab olema Venemaal. Mul ei ole vene keelega probleeme ja see võimaldab mul võtta mängust kõik.

Esiteks proovisin sellist monstrumit nagu Black Desert – sellel ei peatu ma kaua. Lihtsalt mäng ei meeldinud, liikumine ja lahingu pidamine oli nii uus, et ta lihtsalt ei läinud peale. Ja just selle mängu autorid olid pannud nn Balti riigid kokku vene kubermangudega. Ehk siis mänguvalmistaja suunas osa nn Euroopa riike operaatori haldusesse, kes andis välja vene keelse versiooni. Jah, see on meie armsal planeedil ju tavaline. Lähetab ju nii mõnegi riigi postiasutus kirju Taiwani läbi Hiina mandriosa. Ja pole midagi. Minu jaoks on, ja ma ei soovi sellise suhtumisega firmasid toetada. Aga öelda, et mäng sitt oleks – on ebaõiglane. Ja süüdistada venelasi milleski on ka ebaõiglane. Business on Business …
Teiseks proovisin mängida mängu “Bless Online”. Ja sellel mängu juurde ma jäängi. Võin mainida, et järgmiseks võtan ette Suur-Hiina suure “Revelation”.

Bless online – valmistaja Neowiz Bless Studio, väljaandja – Neowiz Games, direktor – Jacob Han, platvorm – Unereal engine 3, mängu tüüp MMORPG.

Neowiz Games – asutati august 2003. Lõuna-Korea. Nii imelik kui see ka ei ole – ma ei ole mänginud ühtegi nende eelmist mängu. Aga ma ei ole ka mingi spetsialist. Nii et mänguvalmistajana on ta mulle tundmatu ja ma ei oska temast midagi head ega halba rääkida.

Koreast väljaspool on hetkel 2 operaatorit – venelastel on selleks 101xp ja Euroopa osale on see Aeria Games. Mõlemad on minujaoks tundmatud tegelased ja nende registris olevad mängud tundmatud.

Kuna hetkel on võimalik mängida kas Koreas või Venemaal, siis valisin viimase, mainisin juba, et vene keelega probleeme mul ei esine. 101xp registreerimine, mängu allalaadimine – kõik ok. Raha ei pea maksma, et mängu asuda. Ja esimestel päevadel polnud vajadust ka kasutada mängusisest poodi. Nagu teistes “tasuta” mängudes, on ka Bless-is nn mängija kottides ruumipuudus. Jah, see on nn “klassikaline” kitsaskoht, mis tõmbab sinu rahakoti rauad lahti. Aga see on tavaline kõigile “tasuta” mängudele. Nüüd kuidas raha kulutada – soovitan siiski teha endale nn “preemium” konto ja mitte osta lihtsalt mängusisest raha. “Preemium” on odavam, kui soovid mängida seda mängu rohkem kui 3 kuud. Samas pead sa selles soovis ka kindel olema.
Minule hakkas mäng ise koheselt meeldima. Tore klassikaline MMO, ei midagi uut, ega ka häirivalt vana. Algaste on kerge ja mängu keerulisus kasvab vastavalt sinu mängitava tegelase arengule. Mis meeldis on see, et sa oma kehva varustusega ei ole suuteline korraga 2-3 arvuti poolt genereeritud vaenlast tapma. Nii mõnigi kord oli probleem hakkama saada ühega. Mis tegelikult on ju hea. Milleks mängida võitmatut jumalat? Esimesed 35 lvl on nn. sissemängimiseks ja siis läheb lahti nn PVP. Ehk siis sa oled vaba jahisaak kõigile. Ja siin tuleb mängu sinu gild. Mäng soosib, või võib öelda, sunnib sind teiste mängijatega ühinema meeskonda ja moodustama gildi, et kaitsta ennast ülejäänd mängijate eest. Mis on jällegi tavaline nn “Aasia” MMO-des. Kuid siin on see “sundlus” ka nn “lõppmängu” osa. Ehk kui sa oled end leveldanud lõpuni, siis just gildis saad sa osavõtta ka mängu edasisest osast. Selleks on siis BG lahingplats ja nn gild versus gild – linnade ja regioonide vallutamine ja kaitsmine teiste gildide vastu. On olemas ka maailmabossid, kuid see ei ole peamine. On olemas regioonid, kus sa saad koguda endale parimat varustust, ja selles regioonis on siis lubatud tappa kõike mis liigub, sina kaasaarvatud.
BG on tavaline 100vastu100 mängija strateegiline võitlus alates oma kindluse kaitsmisest kuni vaenlase kindluse vallutamiseni – kasutades selleks mängus olevaid ülesandeid. St et võidu saavutamiseks peab olema koordineeritud kokkumäng. Mis aga on juba iseenesest raske ettevõtmine. Võidab see, kes on võimeline ühinema ühe lipu alla ja koordineerima oma tegevust.
Maailma regioonide ja  linnade enda gildi alla toomine on üks mängu peamiseid osasid. Toimub see maailmavallutamine kord kahe nädala tagant. Kord kahe nädala tagant teeb gild mingi regiooni/linna eest enampakkumisel oma pakkumise ja lüües üle teiste pakkumised peab ta siis järgmisel nädalal oma võitu juba kogu oma gildiga kaitsma. Teine variant on siis selline, et enampakkumisel kaotatud regiooni on võimalik tagasi võita juba seda lihtsalt teise gildi käest ära võttes. Üks nädal pakkumine ja teine nädal kaitsmine/vallutamine. Lihtne, asi on pandud ajalisse perioodi (sa ei pea 24/7 enda territooriumi kaitsma) – selleks on nädalavahetus. Ausalt – pole ma ühestki kaitsmisest / vallutusest veel osavõtnud. Liiga väike on mu tegelane veel selles mängus. Kuid loodan, tulevikus ka sellest osa saada.
Nii et mäng on mitmekesine ja ei tekita igavust oma esimestel minutitel… Ning ülal kirjeldatu on vaid osa mängust.

Kuid nüüd selle tumedama poole juurde ….

Optimiseerimine.
Selle kohta võiks küsida – kes on süüdi? Inimestel on alati komme luua illusoorne “hea tsaar” kes on kaugel ja ei tea meie probleemidest; ja kes võib ühe käevibutusega neid lahendada, aga ta ei tea ju neist meie muredest midagi. Nii on ka 101xp ja Neowiz-ga. Kes on süüdi, et mäng on katki? Kuidas katki? Jep, mäng on katki ja just tehnilise külje pealt. On muidugi veel probleeme, kus vene mängu versioonis ja korea versioonis on erinevused, mis tekitavad mängudünaamikas vastuolusid. Kuid see kõik kahvatub mängu halva optimiseerimise juures. Juhuslikud mängu seisakud, väljaviskamised jne. BG ja teistes rahvarohketes kohtades mäng lihtsalt hangub. Jne, jne … Kes on süüdi ja miks seda korda ei tehta. Ja jällegi pean ütlema – see on kõigil juba olnud. Kõigil on olnud mängude väljalaskmisel probleeme. Nii GW2, Rift jne… kõik on selle üleelanud. Optimiseerimine. Ja kõik on selle ka lahendanud – hästi või halvasti. Kas suudab seda teha kas 101xp või Neowiz? Kuna see probleem on üleval juba kaua, siis ma ei oska viimasele küsimusele enam vastata. Alguses oli see kindlasti jaatav vastus, nüüd ma ei tea. Miks? Sest aeg on selline liikuv asi … koos temaga toimuvad sündmused, mis on parandatavad ja mõned ei. Oleks Bless ainuke mäng turul, siis ma ei kahtleks hetkegi – andke aega ja kõik saab korda. Kuid Bless-iga on välja lastud liiga palju muid mänge ja kui sa tüdined ootamast oma hangunud ekraani ees, siis sa lihtsalt lähed kuhugi mujale. Teise mängu.
Nii et jah, tõsine probleem – hea mõte, kehv teostus. Taas meie armsa planeedi reaalsus? Kes on selles süüdi? Me ei osta ju poolikuid autosid autosalongist? Et ostame auto ilma ratasteta, ja see tuuakse meie kodumaja värava ette. Ja siis nädala pärast tuleb remondimees, kes paneb 2 ratast autole alla ja siis ütleb, et nii ongi? Et tegelikult ostsite mootoratta?
Kas on probleem see, et tegemist on tasuta mänguga? Et algne investeering on karm ja ei saa teha valmisprodukti – kuna ei teata kas see tasub ära või ei? Mis loogika siin on? Ja kui olla aus, siis sellisel juhul, kui palju me peaksime maksma, et produkt oleks valmis? Ja saades teada hinna, me ei ostaks sellist mängu ikkagi? Kuna ta oleks liiga kallis.
Bless online ja tema operaatoritega toimuv on toonud esile probleemi – arvutimängud lähevad kehvemaks ja enam me isegi ei looda näha, et valmistoodang on valmis. Me oleme harjunud poolproduktidega. Me oleme harjunud lootma, et pärast läheb paremaks (ma ei eita et läheb, mõnikord aga ei lähe ühti).

Bless online – ma võin rehmata käega: “venelased” või “aasia grind mmo” jne… kuid ma tunnen et see ei ole ikkagi see. Või hoopis seda, et me aina vähem ja vähem omame võimet keskenduda? Me oleme valmis vastuvõtma kõike, mis on üles haibitud ja me toetume vaid reklaamsõnadele ja lihtsusele. Meie jaoks ei ole tähtis enam valmisprodukt ise, vaid illusioon, mis selle produkti omamisega kaasneb? Jah, me ei süvene ammu juba asjade olemusse … ning see mis toimub mängutööstuses on vaid kõige selle pinnapealne virvendus.

 

 

 

Advertisements

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s

Rubriigid

%d bloggers like this: