Posted by: libarebane | 06/12/2015

“GW2 uus lisa HOT. Kuum või mitte?

06012015002Hetkel kuumim MMO: GW2 on jõudnud oma järjega uue osani. Ehk siis mäng areneb edasi, et hoida igapäevaseid mängijaid mängus. Nii peabki olema, kaua sa ikka ühte ja sedasama mängid, ära väsid. Enne HOTi väljatulekut hakkas ka minul tasapisi siiber saama. Kuid nüüd: uus maailm, uued relvad, uued võimalused oma avatari tuunida jne. Olen nüüd paar nädalat uut osa mänginud ja võin arutada selle üle, mis ja miks kõik on tehtud.

Turundus

Tänapäeval on kindlaks osaks meie maailmas turundus. Pole midagi mida ei saavutata turunduse kaasabil, on sel siis alust või ei. Hetkel võib tuua “Star Wars-i” uue filmi, “Mass Effecti” mängu uue osa, poliitilised valimised, uus leib/pesupulber meie laual/kapis jne. Ehk siis on muutumas see aeg, kui toote enda kvaliteet andis põhjuse eduks. See on eilne päev. Iga toote või uue tegevuse juures on turundusel tähtis osa mängida; osa mis teeb toote, inimese, liikumise jne populaarseks massidele. Ja selle toote, inimese, liikumise jne enda sisu ei oma mingit tähendust. See on kurb, sest minule endale meeldis rohkem ikkagi avastamisrõõm heast tootest, turvalisest poliitikast ja heast maitsest.

HOTi turundamine algas kusagil 10 kuud tagasi. Algas see üritusega kuhu oli toodud hulgakaupa fänne, kus topiti neile kätte mingid helendavad pulgad, mida nad siis kriisates üksteise vastu tagusid. Ürituse nimetus oli PAX South ja seda võib vaadata siin. See üritus oli nagu turunduse raamatust maha kirjutatud. Positivism oli kõiges, ülevad sõnad. Kiideti ennast, kiideti fänne, räägiti kui õiglane on GW2 ja kui poliitiliselt korrektne on Arenanet. Tehti ka esimesed avaldused HOTi kohta, millest on lugu ja mida nad kõik tahavad muuta. Peale seda asuti avaldama oma youtube kanalis kõiksugu videosid ja enamikul juhul just karakteriga seotud muutustest.

10 kuud reklaamida oma toodet on tõsine katsumus. Ma ei ole sellest veel ikka arusaand – miks? Kuid nii ta on. Nii filmi- kui mängutööstuses. Kusagil 10 aastat tagasi oleks see olnud absurd, kuid nüüd on ta muutunud tõsiasjaks. Võib olla on tõestatud, et see töötab. Kuid kas see peab olema nii? Minu jaoks ei. Minu jaoks on absurd näiteks teada saada, mida mõtleb kirjanik raamatut kirjutades, või lugeda väikseid osasid tema valmivast tööst. Mind huvitab valmis toode ja tema kvaliteet.

Nii et lõpuks võin asja kokkuvõtta – turundus oli tasemel, minu jaoks ei andnud ta mängule midagi kaasa. Nii et see oli raisatud aeg. Kuid tänapäev on tänapäev, ja kas ta peab olema või ei, jääb tulevikule hindamiseks. Mina panen turunduse eest 0/10 punkti.

Esimene päev

Viimasel ajal on paljudel firmadel, kes mänge välja lasevad, Achilleuse kannaks just esimene päev. Küll jookseb kogu kupatus kokku, küll on mängus palju lõpetamata jne. Hetkel võib öelda, et see on haruldane, kui kõik töötab esimesel nädalal. Mängud, mis on mõeldud vaid üksi mängimiseks, on nn esimese päeva apsakad, täiesti lubamatud. Sellepärast on mu “no-no listis” selline firma nagu Blizzard. Sest enamikes soolomängudes ei pea olema kohustuslik interneti ühendus, mis on peamine kurja allikas. Kuid tänu Blizzardi sarnastele firmadele on see muutunud tänapäeval täiesti tavaliseks. Ja siin maksab turundus kätte, just esimesel päeval, kui sa ei saa mängida mängu, mille sa oled ostnud oma higi ja vaevaga teenitud raha eest. Karm. Sinu 10 kuud ette kiidetud mäng ei tööta:). Õnneks GW2 seda ei juhtunud. Nad olid õppinud oma vigadest ja nn “launch day” oli üllatavalt hea.

Nii et 10/10

06122015004

Lisa või uus mäng

GW2 reklaamis mängu, kui lisana oma tavamängule. Ehk siis ta ei olnud uus mäng. Hind on tal ikka veel järgnev: tava mäng 44,99eur, “deluxe” 74,99eur ja “ultimate” 99,99eur. Ehk siis küsiti lisa eest peaaegu täismängu hinda. Ok, me peame arvestama, et GW2 on MMO kus puudub kuutasu. Kuutasu puudumist peab kompenseerima mängu sees olev “pood” või siis mängu enda algne hind. Ma jään siin jällegi passiivseks. Mängud ei tehta tasuta ja valik on sinu, kas ostad või ei. Kuid ärme unusta turundust. Kui mängu on reklaamitud 10 kuud, mis on täis ülistust ja sisaldab nn “cool” olemise pealesurumist, peab mäng seda 44,99eur (hinnas numbri 99 kasutamine on ka turundus) väärt olema. Nii et jään 7/10 juurde, kuna ta võis tõesti nats odavam olla.

06122015003

Karakter

MMOs on sul karakter, kes asub mingis virtuaalses maailmas. Ja sinu karakter lahendab siis selles virtuaalses maailmas mingeid ülesandeid. Kuidas ta lahendab neid, sõltub virtuaalse maailma ülesehitusest ja ka karakterile endale pandud iseärasustest. Need iseärasused (ehk kui tugev sa oled) on arendatavad. Ehk siis me räägime karakteri “leveldamisest”. Kui karakter saavutab mingi taseme, siis ta astub järgmisele tasemele jne ja jne…

Nüüd me jõuame peamise MMO küsimuse juurde – kuidas hoida oma mängus mängijaid? Lihtne lahendus oleks uuendada seda virtuaalset maailma üha edasi ja edasi. Kuid nii lihtne see ei ole. Esiteks selle maailma suuremaks tegemine on üks kulukamaid asju, teiseks – kui maailm muutub liiga suureks, siis hakkab ta kättemaksma iseendale. Sa ei saa ehitada maailma lõpmatuseni. Selle lahenduseks on teha uus mäng, totaalselt uus mäng. Kuid MMO tavaline valmistamine võtab aega vähemalt 5 aastat või rohkem. Ühe MMO eluiga peaks olema vähemalt 10 aastat, sest MMO valmistamine on samuti kulukas. Leida rahastaja jne… Ehk riskid on suured. Midagi muud peab väljamõtlema, et hoida mängijaid mängus. Ehk siis me jõuame taas karakteri juurde. Peale selle, et su karakter/avatar möllab mööda maailma ringi, peab ta MMOs mõtlema ka oma varustuse, võimete jne üle. Ehk MMO valmistajad on leidnud mängija mängus hoidmiseks peale virtuaalse maailma uuendamise/suurendamise ka avatari enda arendamise. Ja kui raskeks need kaks asja on tehtud, sellest ka sõltub, kui kaua mängija su mängu mängib. Siin on tegutsemas psühholoogia. Psühholoogia selles mõttes, et kui sa vaatad mingit filmi või loed raamatut, siis sa loed ju lõpuni? Isegi kui film või raamat on natuke igav? Lihtne ju.

GW2 oli karakteri enda leveldamine seotud lubadusega, et ükskõik mida teed  – sa leveldad ka enda avatari. Mäng, mis on jaotatud PVPks, PVEks, WWWks ja varustuse valmistamiseks – ning leveldad end iga tegevusega. See kõik toimis kuni HOTini. Nüüd sa pead hakkama end leveldama kõigis neis erinevates osades ja eraldi. Et asja veel keerulisemaks teha, lõid nad veel leveldamise juurde ka veel uue leveldamise. Et saades mingi taseme ja võimaluse kasutada midagi uut, pead sa jällegi kasutama mingeid punkte… ehk siis leveldamise sees on veel üks leveldamine. Nagu maakera sees on veel üks maakera :).

Mis ma sellest arvan? See on jama :). Lihtsalt selleks, et teha mängu kauem mängitavaks peaks mõtlema natuke rohkem. Tehes sellise keerulise süsteemi ja millest pole kasu kõigis mänguosades teeb mängu liiga keeruliseks ja mõttetuks. 0/10 – finito…

06122015001

Maailm – uus ja vana

GW2 mängu jaotus PVP, PVE, WWW ja “crafting” on hea jaotus. Uue lisa saabumisega ma vaatlen kahte osa PVE ja WWW. Need on mänguosad milles ma osa võtan.

PVE – HOT / 4 uut maailma – iga maailma suurus on võrdne eelneva maailma suurusega, võib öelda isegi, et tegemist on väiksema osaga. Kuna algsesosas oli üle 30 maailma, siis arv 4 ei ole just uue osa kasuks rääkiv. Rääkigu kes mida tahes – 4 on väiksem arv kui 30 ja mängu hind 60eur ja lisa 45 eur on nagu harmooniast väljas. Vaatleme kuidas on GW2 selle ära lahendanud.

Kuidas teha maailm suuremaks? Kui sul on probleem suuruses,  siis mehed kasutavad sokke. Lihtne ja hea lahendus. Sama lahenduse on võtnud ka Arenanet. Ta on teinud sinu vaenlased mängus tugevamaks. Lihtne ju? Sa ei saa ju normaalselt liikuda, kui keegi püüab sind ära tappa??? Onju? Ehk sa pead koguaeg võitlema, et liikuda edasi – see viib sinu liikumiskiiruse väiksemaks ja sa tunned, et punkt A kuhu püüdled on kuradima kaugel… ning sa hakkad mõtlema, et see maailm on ikka väga suur. Hea võtte tegelikult.

Graafika – GW2 omane ja võrratu. Ma arvan ikkagi, et GW2 on üks maailma ilusamaid mänge.

Samas – hind + alatud võtted + imeline graafika – 5/10

WWW – oehh… ma isegi ei tea kust alustada. Server vs Server on see ainus asi, mis hoiab mind GW2 juures. Tegemist siis ühe kommuuni (serveri) võitlus teise kommuuni (serveri) vastu ning kolmas kommuun (server) keerab kõik kihva. Igal serveril on omad kodulehed, komandörid jne. Ehk siin on minuarvates tõeline GW2 jõud. Ainuke mure on, et GW2 ise seda ei tunnista. Kas ta ei saa sellest aru või on WWW lihtsalt üks kulukamaid osi talle kogu mängus.

HOT tõi uue maailma ka WWW-le. Ja see uus maailm on lahe. On kohta duellideks ja ka suurteks lahinguteks. Ainuke asi on see, et selle asemel, et anda serveritele 3 maailma asemel 2 maailma (selle eest suurt maailma) tõstsid nad üles 4 maailma – mis kõik on hiiglasuured. Imelik… PVE oli probleem, et maailmad on väikesed ja WWW on jällegi vastupidine probleem…. :). Kas küsimus on minus või ikkagi mängus. Probleem on mängus. Mida peab andma PVE – maailma avastamise. Mida peab andma WWW – lahingu paigad inimestele, kus on huvitav võidelda teineteise vastu. Jah, ma vahetaks mõlemad maailmad omavahel ära.

WWW – hetkel kõik leveldavad oma kildi ruume ja üldse tegelevad rohkem PVE osas ja sellest ka rahva vähesus WWWs – nii et jätan hindamata.

Untitled

Kokkuvõte

GW2 HOT ei ole uus mäng, vaid väike uuendus GW2-le. Selle eest maksta 45 eur või rohkem on äärmine liialdus. Kes ei ole veel ostnud seda, siis pole ka probleemi, paari kuu pärast on ta hetkeks 10kaga müügis. HOT on nii väike, et hirm jääda massist maha on väike (mis WOWil oli alatine probleem). Mida HOTiga püüdis Arenanet saavutada jääb mulle mõistatuseks. Parandada oma finantsilist seisu? Olgu, mängule juurde ta andis küll vähe.

Ja ikkagi, GW2 WWW on tõeline uuendus MMO maastikul (või siis hea vana, mis on välja toodud uuena), ja see on ka ainuke põhjus miks ma teda mängin. Telekast nii kui nii midagi head ei tule. Ning Star Wars uus film kukub läbi:). Ning Mass Effect Andromeda on vaid järg ME seeriale… Jah on olemas selline mäng nagu Camelot Unchained, kuid seda tuleb uurida juba tulevikus ja lähedalt. Tegemist ju ikkagi Kickstarteri asjaga…

Lõplikku hinnet ma HOTile ei anna, sest see sõltub lähiajal välja tulev WWW uuendus.

login

Advertisements

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s

Rubriigid

%d bloggers like this: