Posted by: libarebane | 29/11/2015

“Fallout 4: veelkord tühermaale”

url(Selles arvustuses on infot Fallout 4 loo ja lõpu kohta / spoiler alert)

Fallout 4 on üks neist mängudest, mida sa oled ilmselt ennem juba mänginud :). Ta on RPG, FPS, ta on valmistatud Bethesda poolt. Kutsudes mingit mänguliiki “Firmamänguks”, tähendab et mängus on mingid kindlad eripärad, mis korduvad igas selle firma mängus. See käib ka Fallout 4 kohta, sest ta on RPG: milles on nii tulistamimängudele omast esimeses vaates avatari (first person view), kui ka tänapäeval rohkem tuttavat kolmandas vaates avatari (third person view), koos võitluse ja enamasti “okei” looga. See kõlab nagu Oblivion, või Skyrim, või hoopis nagu Fallout: New Vegas. Jah, see on Bethesda mäng. Ja enamik on tõdenud, et see ei olegi nii halb. Sest see mäng on tehtud mingi kindla valemi järgi, mis iseloomustab just Bethesda-t. Bethesda, kes 120 inimesega toob sisse miljoneid dollareid. Mäng ise on ilus, mängitavus hea ning paari pisiveaga. Minu jaoks oli mäng ilma tõsiste vigadeta, vähemalt selle +35 tunni jooksul, mis kulus mängu läbi mängimiseks. Ja üldse, minu jaoks oli see mäng nagu lubatud “enam kui lihtsalt Fallout”. Ise ma ütleks – “Fallout 3, kuid parem”, millega on peaaegu kõik öeldud. Kuid mis ikkagi pole lõplikult kõike avav – ta on loodud Skyrim-i ja Fallout 3 baasil, kuid selles mängus on erinevusi eelnevatega, mis võivad olla mängu lõhkuvad või siis teda paremaks tehes.

Hea

Mäng algab Fallouti jaoks tavatu lähenemisega. Sa oled oma endise elu tagasivaate udus – sa oled endine sõdur, kes valmistub koos oma naisega ette veteranide kokkutulekuks. Ning kogu algus võtab aset enne sõda, sinule veel teadmata viimasel päeval, enne pomme. Sa pesed oma nägu ning su naine tuleb sinuga rääkima; ja siis hakkab pihta esimene asi Fallouti mängus: karakteri visuaalse identiteedi muutmine . Sa saad valida kas mängida seda lugu läbi mehe või naisena. Ja siis saab ilmsiks esimene suurem muutus Fallouti seeria mängudes: sinu karakteri(tel) on hääl? Jah, Fallaout 4 läks lõpuks kaasa trendiga, millega on ühinenud kõik suured RPG-de seeriad viimase viie-kuue aasta jooksul ning saanud endale häälega põhitegelase. Eelmistest mängudest tuntud Ron Perlman on kadunud, kuigi sa kuuled tema häält mängus. Sinu karakteri(tel) on pisipoeg “Shaun”, maja, ilus elu, ning ka isiklik Mister Handy tüüpi robot, kelle nimeks on Codsworth.

fallout-4-character-customization-face-sculpting-with-wife-in-bathroom-mirror-xbox-360-ps4-pc-gameplay-screenshot

Järgnev töötab nagu nähtud juba E3 presentatsioonil ja mängutreilerites. Sind külastab Valut-Tec. Paanika allakukkuvate pommide päras, põgened sa maa alla peitu. Seal sind külmutatakse ära ja sa ärkad  alles 200. aasta pärast. Ning sa pead uurima maailma millesse sa ärkasid.  Lõppudelõpuks on kõik Fallout mängud samamoodi alanud. Rääkides veel su tegelasest, siis antud hetkeks oled sa märganud, et su karakteril on “neli nuppu”, kui ta inimestega suhtleb. Võetud on see Mass Effectist ning teistest samasugustest RPGdest (L.A. Noire), ehk sinu vastamisvõimalused inimestele on limiteeritud nelja erineva võimalusega: sarkastiline, rohkem infot avav, ning “jah” või siis “ei”. Eelmistes mängudes oli dialoogi rohkem ning see avas lugu ennast enam. Plussiks uuele süsteemile oli see, et seekord on päris hea seltskond näitlejaid mängu pandud, uue audio dialoogi loomisel. Peategelasele annavad oma hääle Brian T. Delaney (Halo 4 ja 5; Wildstar jne) ning Courtenay Taylor (Jack, Mass Effect 2), kes mõlemad toovad välja põhikarakteri ning ka aitavad lool paremini edasi jõuda. Maailmas ringi liikudes kohtad sa erinevaid elukaid, kes su kaaslasteks soovivad saada, kokku kolmteist tükki. Näiteks ajalehe omanik Piper, kes püüab teha maailmas head; Preston Garvey, kohaliku miilitsa juht; Paladin Danse, “superarmoris” sõdur, kes on tehnoloogiakogujate, *Brotherhood of Steel” liige; koer; Bostoni-iiri verd võitleja nimega Cait; Robot-detektiiv Nick Valentine jne. Nad on kõik erineva iseloomuga ning igalühel tekib oma lemmik. Mängu virtuaalne ümbrus on ka väga meeldejääv. Mahajäetud Bostoni ning paari teiste lähilinnade ümbrused, võrratu mereäär, ilusad efektid ning loodus, mis on värvilisem kui teised Fallouti mängudes kokku. Eriti huvitav on S.T.A.L.K.E.R: Shadow of Chernobyl-laadne Glowing Wastes, kus on hästi palju igasuguseid radioaktiivseid elukaid, kes tahavad sind hukutada. Loomi on palju, hiigelkrabid, karud, “zombid”, hiigelskorpionid, kuni draakoniteni. Jah, draakonid. Noh, sellised radioaktiivsed draakonid, ehk ikkagi – hiigelsisalikud. Kõik need elukad ja uus atmosfäär, muudab mängu natuke hirmutavaks. Mitu korda leidsin end kell 1 öösel võpatamas, sest mängus oli keegi mulle selja taha roninud, kui olin midagi ehitamas või lihtsalt uudistamas.

2015-11-22_00002-1024x576

Veel üks suurem muutus mängus on “skillid” ja “perkid”. Kadunud on Falloutile omapärased RPG “skillid” ja “statsid”, juurde on tulnud “perk”ide süsteem, kus saad valida boonuseid oma statistika põhjal, ning mida saad suurendada leveldades. Leveleid puudu ei tule, sest mängus on lõpmatul hulgal leveleid aga eksperimenteerides leidsin, et kõik oskused saab kätte level 275 kandis. Nii et teha asju on. Veel lisab see rõõmu korduvalt mängida mängu uuesti ja uuesti, et alustada karakteriga, kellel on kõrge jõud või tarkus või kiirus jne. Veel saab relvi modifitseerida kohe alguses ning koguda ajakirju, nukke, raamatuid. Ja sellepärast mäng ei saa  otsa ka pärast viimast missiooni.

2015-11-22_00004-1024x576

 

Halb

Mängides Fallout 4 hakkas mulle vastu kõige rohkem just lugu ise. Mis… on imelik ja masendav. Okay, ma proovin seletada. Lugu iseenesest on hea (videomängude kohta). Aga see kuidas mäng oma uue “nelja nupu” dialoogiga käitub, hakkab lihtsalt häirima. Mängu dialoogide ülesehitus on lihtsalt halb. “Nelja nupu” vajutamisega peab dialoog ära mahtuma võimalikult lühikesse ossa – “me (Bethesda) lihtsalt seletame üldiselt, nii kahe-kolme sõnaga, milles asi on”. See ei ole lihtsalt piisav. Ehk siis, üks seletav lause ei saa seletada kogu mõtet ära. Seepärast tõmbasin ma modifikatsiooni – link on siin , mis muudab seda süsteemi. See muudab mängu paremaks, aga modifikatsioon on paar nädalat vana ning seal pole veel kõiki asju korralikult välja toodud

Kadunud on algusest peale idee, et olla täielik omakasupüüdlik sitapea, sellel tühermaal. Siin mängus ei olegi sa enamus aega sitapea, vaid neutraalsuse keskel kõikuv tegelane. Ja kuna sa ei saa olla täielik sitapea, siis kaob ära enamus lõbusaid asju. Nagu näiteks võimalus rahvast “ninapidi vedada”.

Kõige lähemale “olla sitapea” jõuab “salapärane” Instituut, kes on olnud kolliks kapis tervele Bostoni alale ja kaugemale. Nad varastavad inimesi, asendavad neid inimeste sarnaste “Synth”idega (kes on midagi Blade Runnerist, ning see on minu arust parim osa Falloutist) ning hingetud teadlased. Ning nad veel varastasid sinu poja! Aga pärast mitut põhimissiooni, leiad sa, et “kurat, need teadlased polegi nii halvad”. Teised organisatsioonid on enam-vähem samasugused “neutraalsed”, ainuke “hea” fraktsioon on kohalik miilits, kes on seotud Fallout 4 ehitamismängu osaga. Brotherhood of Steel eelmisest mängust on ka fraktsioon, juhitud kellegi poole kes oli eelmises mängus alles laps. “The Railroad”, mängu viimane “suur” fraktsioon on tegelt kogum inimesi, kes tahavad kaasa aidata “Synth”ide vabastamisele, ning kes ei peatu millegi ees selle eesmärgi saavutamiseks. Nad on enda arvates vabadusvõitlejad, kes võitlevad kõigi maade ja rahvaste vabaduse eest ning see läheb kindlasti mõnele inimesele peale.

Veel leidsin, et Falloutis on isegi minu masina (i5, Windows 10, GTX960) jaoks suured laadimisajad. Kohati pead sa võtma juurde raamatu, et laadimise ajal midagi lugeda. Loodetavasti parandab asja järgmisel aastal ilmuv lisa DLC.

 

Lõpp

Pean mainima, et ma jõudsin lõpuni just Instituudiga, mis oli neljast lõpust üks. Praegusel hetkel ei oska öelda, mis on teised lõpud, aga minu antud lõpp oli väga järsk. Momentum peatus järsku. Toimus viimane lahing, sind valiti liidriks ja siis… läbi, kõik? Su poeg sureb, sa oled hävitanud kõik oma vaenlased, sa jääd üksi juhtima maailma kõige targemat kogukonda, ning siin sa nüüd oled – ootad järgnevat DLC´d. Jah, kahjuks jällegi jääb Bethesda oma tehniliste vigade parandamiseks elavdama DLC-de arvu, mis saabuvad järgmisel aastal. Nii kaua on sul aega mäng uuesti läbi mängida. Ja võib-olla selline avatud lõpp ongi kõige parem, sest:

2015-11-22_00006-1024x576

Verdict

… lõppudelõpuks on Fallout 4 alles uue algus. Minu arvates.

Ta on mäng, mis algatab uuesti vana hea küsimuse: “Kas Bethesda mängud on head?” Minu arvates: jah, on küll! Kuigi lugu on võib olla kõige nõrgemaid, on näha et loole mittepandud aeg on lükatud mujale. Mänguga on kaasas vägagi hea ehitussüsteem, graafika on suurepärane, mängitavus on hea ning mäng ise on ka lõbus. Jah, ta on Aasta Mäng, aga erinevalt Dragon Age Inquistionist, on ta Aasta Mäng puhtalt selle pärast, et Bethesda formular töötab, mitte sellepärast, et ta lugu oleks midagi samaväärset.

Lõpuskoor: 8/1, hea mäng

Darin

versioon kaks on siin 🙂 

Advertisements

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s

Rubriigid

%d bloggers like this: