Posted by: libarebane | 14/05/2014

GW2 – taas midagi ootamas

sõdaHetkel ma mängin GW2-te ja seda kahel päeval nädalas. Laupäeval ja pühapäeval. Sest on käes kevad ja kõik need tööd, mida sa olid plaaninud teha eelmise aasta lõpus, vajavad nüüd ära tegemist. Lubadused on lubatud.  Ja GW2 on ka ainuke mäng hetkel, mida võtan tõsiselt. Kuid aega tema jaoks on märgatavalt vähem nüüd. Ja küsimus on, kas ainult hetke kiire aeg on määravaks teguriks? Sest seda äravajumist on ka ennemgi juhtunud küll WoW-i, Rift-i jne MMO-dega. Aga ma ei ole nii resoluutne, et öelda – minu aeg üldse MMO maastikul hakkab läbi saama. Vara veel. Ja peale ME3 läbi põrumist, olen ikka veel tõrges individuaalmängude vastu.

Jah, proovin ka Wildstari. Hetkel on Wildstar-is avatud beeta. Eks järsku on aega tulevikus ka sellest mängust rääkida. Sest on ju ESO kahtlane algus tõstnud Wildstari esikohale “saabuvatest” mängudest. Ja beeta kestab veel selle nädala lõpuni.

Kuid ikkagi GW2 – mis toimub? Miks kõhklen mängu logimisel? Kui vaagida kõiki võimalusi oma vabaaja sisustamisel? On ju vabaaeg selleks, et teda mitte surnuks lüüa… või kuidas? Nagu kahevahel oleks.

Mis mulle meeldib enam GW2-s? WvWvW ja ainult see. Ülejäänud osa mängust on rohkem nagu sunnimaise sund. Jah, nn “elava maailma” osad olid huvitavad. Mõnikord pikad, igavad jne., kuid siiski vastuvõetavad. Kõik 5-mehelised atraktsioonid jätavad mind külmaks. Ma ei tea miks… võib olla sai neid “koopaid” palju WoW-i ajal joosta. Ei tea. Nii et siis PVP ja WvWvW.

wvwvwpisikeNing hetkel käib suur turniir ja turniiri numbriks on 2. Ehk siis tegemist on nüüdseks juba traditsiooniks muutunud üritusega. 3-e serveri rahvas püüab võidelda üksteise vastu, kogudes punkte. Peaks andma see turniir, siis teatava erinevuse igavaks muutunud tava võistlusnädalale. Ehk siis inimkeeli mis on turniir – 9 serverit võitlevad omavahel, kes on parem ka võidab. Iga matš on eraldi 3 serveri vahel. Ja matši seanss kestab korraga ühe nädala. Ja kes saab rohkem punkte on võitja. Niihh… Sai selle selgeks räägitud.

Nii ta on olnud ja nii ta ka jääb. Optimaalne, kihvt, erinevaid võimalusi kasutav süsteem. Jah, igal süsteemil on vead ja iga süsteem on puudulik. Kuid see et hetkel on loodud 3 liigat – igas liigas 9 serverit – igas WvWvW maailmas 4 erinevat keskkonda ( 3 samasugust  ja 1 erinev nn “lahinguplats”), siis tegelikult mängivad 200 inimest (üks server) 400 inimese vastu, tipptunnil muidugi, ja see on kihvt. Ehk ta jäljendab originaalseid sõdu. Mida me loeme näiteks ajalooks? S.t huvitavaks ajalooks? Sõdu? Jep, inimestel on pool, mis vajab konflikte. WvWvW on simulatsioon sõjast. Sa saad kasutada päris elus kasutusel olevat taktikat, kuna see on inimlik. Ning inimlik on võita sõdu teenimatult ja ka kaotada teenimatult. Sõda on ebaõiglane, ta oli, on ja jääb selleks. Nii ka WvWvW-s on kõik ebaõige. Nõrgematele tungitakse kallale. Vähem kogenud, kuid suurema massiga sõjavägi võidab vähem arvukamad profid (ja vastupidi). jne, jne… See on see mis võlub, sest võit sõjas ei ole kunagi kindel ja ei ole kinni millestki konkreetsest. Ta ei ole täpisteadus, vaid kooslus asjadest, mida me võib-olla ei hinda tavaliselt üldsegi. Ei ma ei ole mingi sõjard ja ei taha selleks ka saada. Ning ka arvutivägivald on selline kahtlane sõna. Vägivald kui selline on osa meie maailmast, tahame seda või ei. Ja ei saa öelda inimesele, kes on vägivaldne, et arvutimängud seda tekitavad. Siin on alati süüdi inimene ise ning reaalne elu keskkond kus ta elab. Arvutimäng on vaid tööriist. Arvutimäng on nagu prostituut, keda süüdistatakse klientide moraalses lagastamises. Kuid tegelikult inimene, kes kasutab prostituutide teenuseid on juba moraalselt lagastanud ja prostitutsioon on vaid selle ilmingu tulemus, mitte põhjus. Kahjuks on alati nii, et me ajame segamini põhjuse ja tagajärje. Päike ei tõuse sellepärast, et me hommikul tõuseme:).

wwwbayKuid vaatamata kõigele heale on GW2 endale kaela tõmmanud mured. Esimene neist on see, et iga reegel on tehtud tema rikkumiseks. Mis on digitaalse maailma reeglite rikkumine? Jätame välja arutluses olev Murica FCC seadus “neti neutraliteedist”. Kunagi hiljem. Arvutimängudes on selleks petmine – ehk häkkerdamine. Ja hetkel on GW2 ees probleem häkkimisest WvWvW maailmas. Ja seda on viimasel turniiril palju. Eriti rõve on see, et mängijad on leidnud võimaluse häkkimise teel ära rikkuda teiste mängurõõmu. Tappes mängijate tegelasi, vallutades kindluseid kasutades programmi nõrkusi. Ning luuakse avatare, keda pole võimalik hävitada ega isegi näha mängus. Ehk siis kasutades süsteemi nõrku kohti ning püüda võita turniiri reegleid rikkudes. Mis selle vastu peaks Anet tegema? Reaalses maailmas on selleks loodud politsei. Ja ma ei räägi kui hästi ta sellega hakkama saab. Politsei on organisatsioon, kes püüab reegleid rikkuvaid isikuid. Reaalses maailmas. Digimaailmas ja MMO-des? Selleks on olemas MMO-del igas serveris moderaatorid, kes peaks kontrollima ja hoidma mängutegijaid teadmises, mis toimub vastavas serveris. Moderaatorid on nagu klienditeenindaja, ilma kelleta me ei näe ühtegi tõsiselt töötavat müügifirmat. Kas nad on kohustuslik organ MMO-des? Minu jaoks jah, kuigi ma ei ole kunagi kasutanud nende teenuseid palju. Paar korda WoW-is, kus moderaatorite süsteem oli väga kõrgel tasemel. Teine võimalus peaks olema salvestav süsteem mängus toimuvast. Ehk siis – peab olema võimalik tagantjärgi selgitada, mis juhtus mängus ja mängijate vahel. Paistab, et seda just GW2 ei ole. WvWvW-s praegu toimuv on nagu mingi jõugu laamendamine linnas, kus puudub ühiskondlikud korrahoidjad; ja see jõuk laamendab ning keegi ei saa midagi teha. Kuna politseid pole veel leiutatud ja kohalikke võime see ei huvitagi. Ja neid laamendajaid WvWvW-s ei ole palju, kuid ka üks tõrvatilk rikub meepoti. Ja siin läheb see asi edasi… Püüdes tuua sellele seigale tähelepanu on karistatav Aneti poolt. Aneti püüab seda probleemi varjata, kustutades foorumites selle teemalised postitused. Absurd? Kuidas see on võimalik? Probleemi varjamine on parim lahendus hetkel? Kellele? Kas teade Aneti poolt, et hetkel ei ole võimalik peatada häkkerite tegevust, kuid selle kallal töötatakse, ei ole mitte parim? Teadmine, et probleemiga tegeletakse on siiski parem kui teadmine, et sinu eest püütakse midagi varjata? Ma ei saa Anet-ist aru.

pisikeJa see seik on hakanud segama mängimist. Anet on ennast kompromiteerinud, kui hea mängude elushoidjana. Mäng on vahva, süsteemid töötavad jne… parim hetkel turul olev mäng. Kuid? Kas tõesti eduga on mõistus kuhugi ära antud. On see Anet-i hirm? Või kaval arvestus? Ma ei oska sellele kuidagi vastata. Sest ma pean veel ja ikka veel Aneti parimaks mänguvalmistajaks. Siis et – varjamine töötab? Kahtlen natuke selles.

Ühte asja mida ma mäletan oli samasugune juhtum (peaaegu) Riftis. Kus oli situatsioon, et mäng on katki ja oli oht, et mängu on sissemurtud. Võib olla tasuks vaadelda kuidas Rift sellest välja tuli? Kas algus muutustele ei toimunud mitte olemasoleva vea tunnistamisega?

Varjates, et su valmistatud mängus on vigu võib olla taktika ja see võib ka toimida (nagu see toimub ka reaalses maailmas), kuid see annab tunnistust ka nõrkusest. Kas on ohtu seatud ka mängijate isiklikud andmed ja ka meie rahakaartide andmed? Ei tea, aga üks on kindel. Nad (Anet) ei anna sellest ennem teada, kui on juba hilja…

Ning just viimane küsimus, mille olen esitanud tekitab kõhklusi mängu logimisel.

peegel

Advertisements

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s

Rubriigid

%d bloggers like this: