Posted by: libarebane | 09/02/2014

“Jaaaa…. eh… meh… ja mida me mängime? TESO”

P1070113Mida ma mängin? Ikka veel GW2-te. Pole midagi teha, graafika ja mängumehaanika on super ja teda pole millegagi võrrelda. Ja nagu ikka – kõike mida sa teed korduvalt muutub kord igavaks ja sa tahad näha midagi uut. Ja siin ei aita isegi see, et mängu tuuakse loojate poolt uusi asju. Sest jäävad asjad, mis käivad närvidele. Ehk siis igast uuest mängust saab ühekorraga vana mäng. Mida sa mängid siis lihtsalt harjumusest.

Ning mida selle vastu teha? Võtta paus vanast ja leida uus mäng. Uuteks ma siis nimetan endale TESO, Wildstar, Everquest Next ja Everquest Landmark. Siis on veel vanad mängud SWTOR, LOTRO, RIFT ning minule uus TSW. Esimene selles listis on TESO. Miks? Sest sellest on räägitud palju ja osa minust tunneb süümekaid, et ma pole mänginud Skyrim-i, jah Oblivioni olen mänginud, kuid see oli nii kaua aega tagasi. Ok, vaatlen siis TESO-t – tasub, ei tasu.

Just Skyrim-i edu on teinud TESO suureks ja siin ei ole millegi üle vaielda. Siit ka esimene raskus aste TESO valmistajatele… olla sama hea või parem, kui on seda Skyrim. Kuid ikkagi… kas saab olla kõikidele ühtemoodi hea? Igalühel kel Skyrim mängitud näeb selles mängus midagi omale. Ja seda korrata ja veel ühe mänguga, on paganama raske.

Teine grupp huvitatuid TESO-st  on tegelased, kes mängivad ainult MMOsid, kas siis üksi, sõpradega või võttes MMOd, kui võimalust seltsielu rikastada. Ja neil on oma arvamus, milline peab olema MMO. Ehk siis nad on tulnud WoWist, Everquestist, GW2st ja jne. Kas suudetakse pakkuda sama, mida teised on pakkunud?

Ma toon ära kaks tähtsamat gruppi, kellest sõltub TESO edukus. Sest ikkagi võime öelda, et MMO edukus ja mitte edukus, on temast kinni hoidvatest mängijatest. Toovad nad valmistajatele selle nn “leivaraha” ja ka nende arvamus saab olema tulevikus tähtsaks uutele tulijatele. Kui nad kiiresti tüdinevad mängus olevatest vigadest (ja neid on paratamatult kõigis mängudes), ning nad seda häälekalt teadvustavad maailmale, on see surm mängule endale. Ehk siis need kaks gruppi moodustavad nn. “propagandamasina”. Muidugi on ka neile mõlemale grupile tähtis mängijate hulk, kuna MMO saab edasi areneda vaid siis, kui on olemas pidevaid mängijaid. Ja tavaliselt peab neid palju olema.

Ehk siis võime ühendada mõlemat gruppi ja voolida neist mängule vundamendi – mängijatest, kes on lojaalsed; võiks öelda, et see on üks tähtsamaid ülesandeid. Ning kuidas seda saavutatakse – ongi küsimus. Et mäng peab olema Skyrim MMOle omaste atribuutidega? Igav? Sest Skyrim on juba  olemas. Ja teised MMOd on ka juba olemas. Me ei saa öelda, et MMO maastikul oleks konkurentsi puudus. Ehk peab see mäng sisaldama – Skyrim maailma; MMO atribuudid (ka uusi) – kuid ta peab olema järg/uus aste selles maailmas (lugu). Ta ei tohiks kopeerida lihtsalt olemas-olevat üks ühele, vaid andma endast midagi uut. See viimane jääbki miljoni küsimuseks:).

Jätan hetkeks heietused ja pöördun enda poole.

Minu enda arvamus? Ma jätan TESO vahele. Nagu juhtus see TSWga. Ja miks? Põhjus on tasus selle mängu eest. Ehk siis jällegi see palju kirutud kuumakse. Ehk siis – GW2 ei ole kuumakset. Ma võin alati teha pausi, sest ma ei ole maksnud midagi ette ega taha. Ning tähtsaim küsimus:)  – miks ma pean üldse maksma kuumakseid? Mille eest? Ma olen juba mängu eest maksnud ja nüüd ma peaks iga kuu veel 13euri välja käima. Jah, mänguvalmistajad tahavad ka elada. Ma saan sellest aru, kuid 13euri igakuu? Kas seda liiga palju ei ole? Ja miks ma ei või maksta iga uue osa eest eraldi (LOTRO)? Jah ma saan aru, et 13 eur on väike summa. Praktiliselt mitte kui midagi, vaid kommiraha… Kuid 130eur-i? Või 1300eur-i? Palju? Minu jaoks jah.

Vaadates tänapäeva MMO maastikku me näeme, et LOTRO, TSW, GW2 jne on tasuta. Ehk siis ma ostan mängu ja kõik… kõik! Ja kas nad on halvad mängud? Ei ju. Ja nad elavad päris hästi. Lotro on lasknud välja uue osa, TSW plaanib uut osa ja GW2 on nn. “elav lugu” koguaeg üleval, on seda vähe? Mis on TESOs teistest MMOdest erinevat, et ma peaksin maksma igakuist tasu? Kõige hullem selle asja juures on, et kui võtta graafika, siis ei saagi see mäng olla midagi “super” kõva, kuna enamikul PC mängijatel puudub võimalus tuunida oma arvutit kõrgemale tasemele. Ma ei räägi siin rahas hulpivast ühiskonnast ning konsoolidest.

Nii et siis mis? Mis oli mõttes neil inimestel, kui nad kuulutasid välja TESO kuumakse? Jätkan oma heietusi.

Üks võimalus – alati on igal MMOl jama alustamisega. GW2 oli esimestel päevadel umbes, Rift oli umbes jne… Ehk siis kuna on olemas reklaam, mis räägib uutest mängudest, kui ülivõrdes olevatest asjadest, siis võib kujutada ette seda “mustade päevade” virtuaalmassi, kes kõik tahavad just esimesel päeval mängida. Me kõik mäletame ju gigantset läbikukkumist GW2 poolt?

Teine võimalus – mänge valmistavad mänguvalmistajad, kes ei saa öelda sõna sekka “rahavoole”. Ja need kes saavad määratleda “rahavoo” liikumist on tublid finantsistid ja turundajad, kuid nad ei mängi MMOsid ja näevad turul toimuvat omast seisukohast, mis on aga mängijate omast erinev, väga erinev. Nii erinev, et mõnikord võib muutuda see puuduseks. Kui võtta TSW ja SWTORit, siis võib öelda vist … alati.

Viimasel ajal ma kaldun aina rohkem selle viimase poole. Ehk siis TESOt püütakse nii kiiresti rahaks teha kui võimalik. Kui vaadata nüüd fakte – kuumakse, algse paketi hinnad (tava 55usd, eri pakett 79usd jne), mängu juures poe olemas-olu (anda võimalust mängijatele peale kuumakse veel ka lisaks raha kulutada /sarkasm maha), 2 kuud enne mängu väljatulekut on ikka veel BETAl NDA peal. Mida see kõik räägib? See räägib vaid, et TESOt püütakse võimalikult kiiresti rahaks teha. Ehk siis toote enda kvaliteet ei ole enam oluline. See sama suhtumine, et toote valmistamine ja toote turundus on erinevate eesmärkidega. Toote arendus – valmistada mäng, mis on kvaliteetne ja annab kasutajatele võimaluse oma aega kulutada uutmoodi. Ning siis turundus, mille eesmärk on võimalikult ruttu tagasi teha kulutused ja teha maksimum kasum enne mängu (toote) väljatulemist. Ehk siis see sama lähenemine, mis on tänapäeva meelelahutustööstusele nii omane. Ning kuna see töötab ja see süsteem on muutunud akadeemiliseks lähenemiseks tarbimisühiskonnale, pole ka minul selle vastu midagi. Ainuke asi – kui ma täheldan sellist suhtumist – proovin sellistest toodetest võimalikult kaugel olla. Kuna see tähendab erinevat rahastamise suhet turundajate ja toote arendajate vahel. Ehk siis reegel – võimalikult väiksemate vahenditega saavutada suurimat kasumit – pole minu arusaamade järgi hea mängu sünonüüm:).

Ma võin põhjusi mitte mängimiseks  veel palju tuua. Kuid sellest pole kasu. Minu arvates läheb TESO nii kui nii tasuta mänguks. Kui aga ei lähe? Mis siis? Ma lihtsalt ei mängi teda ja kõik. Mis mind teeb valvsaks on üks trend ja just TSW-ga. Ma ei ostnud seda mängu, kuna ka temaga oli tegemist kuumakse+mängu enda maksumus+mängu sisseehitatud pood. Ja nüüd kus TSW on praktiliselt vabavara, siis ikkagi ma teda ei mängi, miks? Miks ma mängin Lotrot? Ma ei oska öelda põhjust. Järsku on see sellest, et mul pole TSWs mingit pidepunkti? Kõik on juba nn “kõrgematel” tasemetel ja mida ma sinna ikka üksi jalutama lähen. Ehk siis paradoks – kui ma teda ei mängi algusest peale, siis ei mängi ma teda üldse. Jah, see ei toiminud WoW-iga (alustasin WoWiga tõsiselt alles BC välja tulemisega), kuid siis oli MMO maastik selline hõre (Everquest oli vist suurim konkurent). Ja kas ma olen erinev teistest? Kui erinev? Eks seda näitab aeg. Aga kindlasti kunagi ma tõmban selle tasuta TESO enda arvutisse (nagu TSW):), kui ta on lõplikult tasuta – ehk kui ma ei pea enam ka mängu eest maksma.

Ja ma ei taha siin parastada/või öelda, et TESO on jama (ma ei taha öelda, et tas ka midagi erilist on). Nii et hapud viinamarjad jäävad täna ära. Hoian pöialt ikkagi, et TESOl läheks hästi. Sest iga väike MMO selles suures mängumaastikul on vaid hea. Ta pakub konkurentsi teistele meelelahutustööstuse harudele. Ja meil on alati võimalik unistada, et tuleviku MMOde mängude keskele hakatakse toppima reklaame või siis ei.

Kuid jah… Meh

Lisa kommentaar

Rubriigid

