Posted by: libarebane | 22/07/2012

“Rohani ratsanikud ja Guild Wars 2 – MMOd suveti”

On suvi ja on patt rääkida “kodusistumise” meelelahutustest. On sellega kuidas on, tänapäeva inimene on jõudnud selleni, et loodus on muutunud vaid osaks info väljast – mida tuleb teada, kuid mitte arvestada. Kui ennem oli loodusega arvestamine inimesele üheks ellujäämise teguriks, siis nüüd ta seda ei ole. Nagu revolutsioon kusagil kaugel, on ka suvi nagu uudis, mida küll ei saa telekast vaadata, aga aken käib kah selleks. Jah, kui peab kodust/autost välja tulema ja liikuma töö/poe juurde, siis peab arvestama mida selga panna. Need 1-2 minutit vabas looduses võivad kohutavad olla, kui oled unustanud mis aastaajaga parajasti tegemist on. Kuigi see peaks siiski rohkem inimkonna nõrkus olema, mitte tsivilisatsiooni kõrge saavutus. Ja ma ei saa lugeda looduslähedasteks neid, kes korraldavad oma turvakodudest aegaajalt väljasõite ohtlikusse loodusesse.

MMO maastikul on toimunud paari kuu jooksul palju uut. Ja uut mitte ainult uute mängude väljalaskmisega, vaid ka kogu seda majandusharu mõjutavatest sündmustest.

Esiteks vist jääb silma see, et suurtel mänguvalmistajatel on ees muutused.

Vivendi  pani oma Activisioni aktsiad müüki. EA aktsiad on madalamad kui iial ja räägitakse firma ülevõtmisest jne. Samas on ka päris suur laine olnud nn optimeerimises ehk tegelikult tähendab see töötajate koondamist. Bioware sai sellega hakkama ja ta harvendas SWTOR stuudio töötajate ridasi. Kuigi see on tavaline mängutööstusele, et peale uue MMO valmimist lastakse osa töötajaid lahti. Kuid SWTORi puhul on see eriline. SWTOR ei ole osutunud nii edukaks kui loodeti ja samas on SWTOR suurimate kulutustega tehtud mäng.  Ja mida see tähendab SWTORi enda tuleviku kohta on selgusetu. Sest MMO  on žanr kus väljalastud mängu peab uuendama aegajalt (et põhjendada igakuist makset)  ja selleks on vaja inimesi. Eriti just SWTOR puhul – nn kui “rääkima pandud mängupuhul”. Kui me võrdleme SWTORit ja teisi MMOsid, siis peame vaatama seda, kui tummfilmi ja esimese helifilmi suhet. Vähemalt seda on SWTOR püüdnud teha. Ja ma ei ole kindel, et mängule lisade valmistamise kiirus (näiteks, mis on eriti kiire Riftis), on SWTORile jõukohane. Ja jõukohane just otstarbekuse juures. Mäng peab tootma kasumit, ja kui kulutused on suuremad kui kasum, siis peab Bioware tummfilmide juurde tagasi minema.  See aga võib tähendada lõplikku krahhi. Jah, SWTOR on SciFi, ja osa tegelasi tulnukad ning siin võib kasutada näitlejate palkamise asemel suva tegelase mulinat (keegi ei tea ju tulnukate keelt). Kuid kui kaua seda saab teha?

Teiseks on kasvanud mängijate teadlikus ja samas on kasvanud mänguvalmistajate soov läbi lükata kõik, mis neile meeldib. Kuidagi imelik? Ei ole – lihtsalt üks on põhjus ja teine on tagajärg.

Iga uue mängu avaldamisega kaasneb reklaam. Kui tavaliselt oli reklaami sisuks mängu loo avaldamine, siis nüüd me oleme jõudnud nn “Stalini kiitmise” sündroomini. Ehk siis proovitakse haipida mäng üles kõigi võimalustega, lubades asju, mis on subjektiivsed ja ei puutu üldse asjasse. Näiteks võib tuua ME3 kohta kirjutatud ülikiitvad artiklid kirjutajate poolt, kes küll kirjutavad hästi, kuid polnud kahjuks mängu mänginud. Me võime nimetada seda juba propagandaks. Muidugi on siia toodud sisse seks, nänni jagamine, imago loomine jne. Kõik sellel pole aga mängu endaga mingitki seost. Mis see endaga kaasa toob? Tegemist on bumerangi efektiga. MMOs on tähtis, kui palju rahvast jääb mängima rohkem kui üheks aastaks. See on tähtis, kuna ühekordne kasum on MMOdes (mängu esmane soetamine) alati teisejärguline olnud ja esmajärguline on just, kui palju mängijaid oled sa suuteline mängu juures hoidma. Ja siis kui tarbija avastab, et teda on petetud (mida tegelikult ei ole tehtud, kuna reklaamitud on subjektiivset), siis tema usaldus ka mänguvalmistajate vastu väheneb. Ja ei vähene sellepärast, et mängu on halb, vaid sellepärast, et talle on püütud pähe määrida propagandat. Ja inimene väsib sellest kiiresti. Lihtsam näide on nn trailerid. Mängude kohta lastakse välja trailerid, mille sisu ei ole mängu enda näitamine, vaid tunde tekitamine – mäng on siga vinge. Ning värvika ja hästi tehtud traileri ees mäng ise kahvatub. Mingil ajal oli kogu internet täis ilusate anime stiilis tüdrukute piltidega, mida kasutati ühe strateegia mängu reklaamimiseks. Tulemus on hirmutav, ilusate seksikate tüdrukute piltide asemel oli mäng ise nagu ruudulise vihiku lehele joonistatud nelinurkade ja kriipsujukude sodi. Kuid keegi ei olnud selles süüdi, kuna tüdrukute pildid kutsusid sind mängima mängu, mitte nendega. Ja loll olid kui valesti aru said. Sama võib rääkida Hollywoodi filmitööstuses, kus proovitakse traileris loo asemel võimalikult kiiresti kogu “action” (mis filmi juures kõige kallimaks osutunud) maha vuristada.

Hind ehk raha. Raha on alati tähtis. Nagu on öeldud – maailma jaguneb 99% – kellel on vähe raha ning 1% –  kellel seda on palju. Mina kuulun 99% hulka ja kuna raha on vähe, tuleb kadunukese peale alati mõelda. Ja siin tekib järgmine probleem. Rift, SWTOR (saan rääkida asjadest, mida olen teinud) on hetkel lasknud mängu hinna nii alla, et võrreldes alguses makstuga võib selgelt öelda – ma olen idioot, et nad mõlemad esimesel väljalaskmise päeval ostsin. Ma saan aru, raha on vaja meil kõigil. Likviidsuse probleem on ka Rooma Paavstil. Selleks, et saada raha on vaja müüa. Ja kui enam ei osteta, siis tuleb hinda alla lasta ja jälle müüa. MMOdel on see eriti keeruline kuna iga ostja peab arvestama võimalusega, et ta peab pärast mängu ostmist veel raha maksma – kuumaksu, või siis selleks, et mängimine lõbus ka oleks – ostma mingi julla, mille mängus kasutamine jätab vahele ühe või kahe klaviatuuri nupu tagumise nii aastakese (P2P, B2P, F2P – erinevad makse viisid, kuid ükski neist pole tasuta mängimise võimalus). Ja kuna nagu jällegi eespoole öeldud, on esmaselt tähtis, kui palju rahvast su mängu mängib, siis antakse lõpuks mäng tasuta ära. Ainult selle eest, et sa maksaksid kuumaksu. Mis see aga tähendab? Ma olen idioot, kui ma ostan mängu tema ilmumise hetkel ja ei oota vähemalt 6 kuud.

DLC ja DRM ja ME3/Diablo 3 juhtum.

DLC – on muutunud peale ME3 väljalaskmist musternäidiseks, kuidas on võimalik valmistatud toode osade kaupa mahamüüa . DRM, mis nõuab kõikide mängude mängimist online-is – Diablo 3. Mõlemad juhtumid on põhjendatud. Kuid on ikka? Kas ma usun põhjendusi, miks need lühendid on muutuma a´prior mänguvalmistajatele? Ma ei usu. Ikka ja jälle näen nende põhjenduste taga kellegi karvaseid kõrvu, olgu see siis likviidsus või Rooma Paavst.

“Minu tehtud mäng on parim teistest mängudest ja selle pärast maksab ta rohkem” – “Raamatupidamise lihtsustamise mõttes ma küsin kuumaksu kõigilt samasuguse numbriga, olgu selleks siis EUR, USA, Nael või mõni muu valuuta.”

Ehk TSW (The Secret World). Funcom jõudis turule aga täitsa huvitava teooriaga. Ma saan aru – Lexus on kallis, Seat odav (mul on endal Seat). Kuid ma ei saa aru mis vahet on sellel mängumaailmas? TSW on oodatud mäng, hea, ja esimesed arvustused olid ka head (loodan, et nad kõik ikka on mänginud seda mängu, natukenegi). Kuid kogu see hinnapoliitika? TSWs on nn “cashshop”, mis peaks eristama maksetüübi P2P ja F2P. Jah, ma tõden, et TSW ei leiutanud seda jalgratast. Seda tehti ennem, TSW tõi ta turule kui nähtusena “normaalne”.

“Minu uus pakett mängule on nii vinge, et te ägate seda maksmast.” – Ehk ratsutame Rohani ratsanikega.

Enne E3 avaldas Turbine (MMO “Lotro” valmistajafirma), et nad saavad 5 septembril rahva ette tuua uue osa oma mängule. Ehk siis “Rohani ratsanikud”. Lõpuks hakkab Turbine jõudma selle osa juurde, mis mulle kõige huvitavam on. Nii raamatus, filmis jne. Kuid nagu tavaliselt, siis valmistaja tahab oma töö eest ka tasu saada. Normaalne nähe meie maailmas.

Ja see hind mida Turbine arvas väärivat oli siis:

“legendaarne hind – 64,99eur”

“kangelaslik hind – 46,99eur”

“normaalne hind – 37,99eur”.

Võrdluseks võib tuua Lotro eelmise paketi hinnad:

“legendaarne – 39,69eur”

“kangelaslik – 31,75eur”

“normaalne – 23,81eur”

Peale seda lugedes panin ma klõpsati kohe selle pakkumise kinni. WTF?!! Natukese ajapärast, peale kreepsu saamist, hakkasin uuesti mõtlema. Järsku on see tõesti hoopis uus mäng, sest nende hindadega saab täitsa uue mängu.

Ehk võrdleme…

SWTOR “normaalne – 54.99eur”(mis on nüüdseks läinud 39,99eur peale)

GW2 “normaale 55eur”.

Rohkem võrdlusi ma ei too, kuna sellest piisab. Mida ma järeldan? Et ma ei osta Lotro lisaosa mitte mingil juhul. Ma panen natuke raha juurde ja ostan GW2 hoopis, mis on kõige kallim selles listis. Kui juba möllata, siis lõpuni. Ja kas pole parem auto osta, kui lennukiukse lingi… Lisapakett ei saa maksta üle 25eur (jääme “normaalse” hinna juurde, peres mul üks mängija lisaks ja kui tahad lapsega koos mängida, siis ikkagi peab kõike ostma 1x “laste arv sinu kodus”).

Ja siin ma tõden. Mängufirmad loovad oma reaalsust, nad peavad seda tegema. Nad on firmad, kes peavad teenima kasumit. See on loogiline. Kuid kui ka minul on oma loogika. Mul on vähe raha ja palju kohti kus seda vähest kulutada. Ehk tänu sellele hinnapoliitikale, propagandale jne ma vaatan kõike toimuvat teatud skepsisega. Minu teadlikus on tõusnud (tagajärg), kuna mänguvalmistajad soovivad saada rohkem kasumit (põhjus). Ja ma nõuan rohkem kvaliteeti selle vähese eest mis mul on. On see hea? Jah tänapäevas, kus inimkond on jõudnud selleni, et maailmalõppu ei oodata enam iga 100 aasta tagant vaid iga 10, on see normaalne nähe. Ma teen teadlike valikuid ja see vähendab kahjuks mänguvalmistajate kasumit minu arvelt, mis aga oli ootamatult vastupidine nende taotlustele. Igale trailerile, igale kiitvale artiklile mänge kajastavast ajakirjast, ma pöördun hoopis teiste mängijate (need vaesed pioneerid) poole, saamaks teada kas osta või mitte. Ja olla natuke vanamoodne, on odavam, kui olla moodne – mängude ostmisel olla moodne on sama mis olla loll. Vähemalt minu arvates.

Positiivsest?

GW2 – olin nende viimasel beeta katsetamistel. Mäng on raske,  see teeb ta heaks. Kui sul on aega muidugi. GW2 pole kiirustajatele, sa pead rahulikult võtma. Kogu mängu ülesehitus on erinev WoW mehaanikaga mängudest.  Nn “holy trinity” puudumine võib-olla ongi teinud selle mängu raskeks. Kas on “tank, healer, dps” puudumine aga tulevik, ei oska öelda. Mängu kunstiline pool on vapustav, võrreldav Lotroga aga samas ka väga erinev. Rahaline pool? Mängu eest tasumise tüüp on B2P ehk siis ühekordne tasu ja võid igavesti mängida (kuni kasvõi 1 server on üleval). See on suurim argument mängu ostmisel. Tava P2P puhul peaks selle 55eur lisaks käima välja vähemalt 100-120 eur aastas per üks mängija, minu jaoks on see aga liig.

Turbine “Rohani ratsanikud” lisapakett Lotro-le. Suurim muutus on mängumehaanikas, osaliselt. Ehk siis võimalus hobuse seljas võidelda kõigi maailma pahade vastu. Kuid seda saab teha vaid teatud piirkonnas. Turbine on oma lisapaketti suhtes napisõnaline olnud (va raha küsimises). Ja kõik mida siiani näidatud on viinud mind mõttele, et tegemist on lisapaketi, mitte uue mänguga. Nii et jätan ta hetkel vahele.

SWTOR – uus pakett, mis sisaldas “LFG ” tööriista ja serverite vähendamine. See kõik on kaasa toonud selle, et SWTORit on taas nauditav mängida. Kuna rahvast on rohkem ühes serveris, siis kõik mängu osad, mille läbi tegemiseks on vaja rohkem kui ühte mängijat, on avatud suuremale grupile inimestele (on kedagi keda kutsuda ühinema sinu võitluses virtuaalse maailma pahede vastu). Ehk siis rohkem inimesi näeb tervikut, mitte vaid ühte osa mängust. Mis aga võib muuta hetkel rahva arvamust, et SWTOR on WOW kloon.

TSW (The Secret World) – oli üks oodatuimaid mänge mulle. Kahjuks isegi kõige paremate arvustuset juures olen siga ja ootan millal hinnad kukuvad. Aga ma ei taha, et TSW läbikukuks, sest mängu teema ja teostus on see mida turul nii vähe pakutud on. Tõesti need päkapikud, haldjad ja gandalfid koos legolastega hakkavad ära tüütama.

Ja lõppude lõpuks on suvi! Küll läbi vihma (eestlane, pean leidma alati kõiges kasvõi tibatillukese vea).  Ja meelelahutus väljas on hetkel võrratult etem koduseinte vahel olevast meelelahutusest.  Ja raamatut lugeda rannas ja tunda sellega kaasnevat süütunnet, et oled logeleja, on võrratu.

Lisa kommentaar

Rubriigid

