Posted by: libarebane | 18/03/2012

“Mass Effect 3 – lugu mida ei olnud”

Kogu minu seisukoht sellest mängust on võetud internetist ja teiste poolt avaldatud arvamustest. Ja ma olen õnnelik, et seda korda ma ei saa rääkida oma kogemustest, sest ma olen nüüd 40Eur rikkam :).

Maailma parim RPGd loov mängufirma BioWare on jäädavalt lahkunud minu kodu riiulitelt, arvutist ja ka südamest. Nagu vana armastus, kes on löönud haava minu südamesse – proovin hävitada kõike enda ümbert, mis meenutavad mulle teda. Nii on kergem, sest sõnad “kõik, mis võinuks olla” on mõnikord liiga karmid su hingele. Ning kogu selle jama põhjuseks on raha… nii irooniline kui see ka ei ole. Teeb ju BioWare mänge, et saada selle eest raha. Nagu enamik meist seda teeb, päevast päeva. Igavene ring. Kuid siin on “aga”.

BioWare on oma Mass Effect seriaaliga tõestanud korduvalt oma osavust luua lugusid, mis haaravad. Ja kuna nad on mängude valmistajad, siis iseloomustas neid ka võrratu võime oma loosse tuua osaliseks neid, kelle jaoks neid lugusid tehakse. Haarav inspiratsioon ja missioon. Ja ma pean selle eest neile vaid maksma raha, et nad neid lugusid saaksid lõpematult edasi jutustada. Kuid maailm muutub ja vahetevahel tagajärg muutub põhjuseks. Ehk siis ma nimetan seda kaalutletud ahnuseks. Ja siin lõppeb minujaoks see muinasjutt.

Esimene kahtlus, et asi on jama, hakkas idanema nn “Day one DCL” väljalaskmisega. Sa avaldad mänguga koos ka kohe lisapaketti. Mida ma sellest arvan, rääkisin oma eelmises “mängunurgas”. Jah, ainuke “update” on see, et see DCL oli osaliselt ikkagi plaadil. Jah, ka uus seletus oli, et nii peabki olema. Ja kõik kes mängude tegemisega seotud on peaksid sellest ka arusaama. Ja korrati ka seda, et DCLl olevad sündmused ei ole primaarsed põhimängu loole, kõik on sekundaarne. Seda lisapaketti ei ole vaja põhimängu lõpetamiseks. Kui õigel teel nad olid!

Mul on juba endale korraldatud lollustest mingi kogemus tekkinud, muidugi ma ei ostnud esimesel päeval ei DCLi ega ka mitte ka põhimängu. Jäin ootama allahindlusi ja jäin arutama, kas BioWare-s pole toimunud paleepööret või peapööret.

Nagu ikka klõbistades end reddit-isse ja vaadates arvamusi mängust hakkasin märkama, et midagi on enam nihu kui vaid see “Day one DCL”. Mängude ametlike saitide ülivõrrete sisse hakkas tasapisi tekkima kriitikat mängijatelt, eriti just metacritic-us. Milles siis viga?

Mängu lõpp – Sinine, roheline, punane… WTF?????

Et siis lubadus vältida Mass Effecti loo lõpetamist valikutega A, B ja C lõpetati lugu hoopis A1, A2 ja A3? See oli siis see äärmiselt kirgastav lõpp, mis pidi andma kõigile eluksajaks meeldejääva elamuse. Kuid siin ma pean nõustuma mängutegijatega. Selline lõpp oli tõesti meeldejäävam :).  /sarcasmoff

Ma tulen lõpu juurde veel tagasi… sellega see ei asi veel ei piirdu.

***

Ja siis avaldati Tali näo pilt, mille olid BioWare tegelased interneti vabakasutuses olevast pildist Photoshopi kaasabil kokku miksinud.

Ja siis lõpustseenis kasutatud taustapildi võtmine Kalle Törmä loodud teosest Winter on Mars.

Ja see kõik tehti mitme miljoni ja miljoni ning veelkord miljoni eelarvega mänguvalmistaja poolt? Kokkuhoid? Võib-olla….

***

Kuna iga maailmamuutev mäng vajab ka tegijatest oma lugu, siis valmistati ka film “The Final Hours of Mass Effect 3”. Kuid kahjuks tõstatas see film üles küsimuse, kas mitte hoopis ei kiirustatud Mass Effect 3 väljaandmisega.Vaadates neid plaane mida tehti… Ja ma ei saa aru enam midagi.

Avaldatud lõigud – muidugi kontekstist välja tõmmatud /sarcasmoff

Mac Walters on the Star Child/Reapers said:
“Originally, with the catalyst, the star child at the end of the game, I had written that much more in the guise of a investigative style conversation, where there is something he tells you but then, you get to ask a bunch of questions and you get your questions answered. But then me and Casey talked and decided, lets keep the conversation “High level”. Give you the details that you need to know, but don’t get into the stuff that you don’t need to know. Like “How long have they been reaping?” You don’t need to know the answers to the mass effect universe. So we intentionally left those out”

Casey on after Mass Effect 3 said:
“Whatever we do would likely happen before or during the events of Mass Effect 3, not after”

On delaying the game said:
In march 2011, he also faced a roomful of Mass Effect developers who expressed concern about hitting the promised holiday release date… New release date set for March 2012. After much deliberation, the CAT mission (or rather, the Prothean mission) had to be removed from the set of tasks. The missions would later be completed as post-release content”

Casey on the End Boss said:
We had the final fight with the Illusive man in the game, but it just felt very Video Gamey. It didnt fit in with the themes. And really, is there a point of the end boss if only for the sake of an end boss?’

The article also states ‘Although art was created for this sequence, it was ultimately dropped because it felt too predictable to end the series on a massive boss battle.

On Tali’s Face said:
We eventually decided that she gives you a memento of her pictures, but the team was throwing around a lot of pictures and designs until we decided on something and said “Yup, that’s her”.

On Deciding the End of the Game said:
The illusive man boss fight had been scrapped… but there was still much debate. ‘One night walters scribbled down some thought on various ways the game could end with the line “Lots of speculation for Everyone!” at the bottom of the page.’

In truth the final bits of dialogue were debated right up until the end of 2011. Martin sheen’s voice-over session for the illusive man, originally scheduled for August, was delayed until mid-November so the writers would have more time to finesse the ending.

And even in November the gameplay team was still experimenting with an endgame sequence where players would suddenly lose control of Shepard’s movement and fall under full reaper control. (This sequence was dropped because the gaemplay mechanic proved too troublesome to implement alongside dialogue choices).

Ehk siis: mängulõppu muudeti, ja tavaliselt kui lõpus on mingid selgitused miks kõik oli nii nagu oli… jäeti ära kuna, siis on palju spekuleerimist. Fantastiline!

Mängu lõpus ära jäetud nn “Boss fight” oli liiga videomängu moodi. Mis ME3 ei ole vidoemäng? Ok, sobib, see on üks põhjendus, miks ma ei ostnud ME3-e. Ma nimelt tahtsin osta just videomängu ME3….

“Day One DCL” oli võetud põhimängust. Lihtsalt teda ei jõutud valmis teha ja lisa raha sobib ju alati…

Pilt Tali-st.. ok, viimase minuti otsus on alati halb aga ta on siiski otsus.

Jällegi… /sarcasmoff

***

Ja siis toimus midagi enneolematut. Osa ME3 fänne hakkas mässama… Neile kes olid mänginud läbi kogu triloogia jäi mulje, et neil on midagi puudu jäänud. Lõpp nimelt ja selgitus, mida kuradit nad kogu selle mängimise ajal tegid. Ehk siis alatine ja igihaljas küsimus “MIKS?”.

Sellele liikumisele vastas nn “mainstream” mängukriitikud irvitamisega nn “vinniliset arvutifriikide” üle, kes tahavad hea ja magusa lõpuga mänge….

Nn. “vinnilised” aga tegid vastulükke ja andsid oma liikumisele nime “Hold the Line” ja avasid heategevuse fondi lastele. See on vist kogu selle ME triloogia liigutavam osa.

Ehk kui nüüd aus olla, siis peaks inimkeeli rääkima: korporatsiooni (BioWare/EA) poolt petetud tarbijad, kes nõuavad ostetud praakkauba parandamist, organiseeruvad, ja selle asemel, et kedagi või midagi maamunapealt hävitada loovad heategevuse. Vapustav!

Liikumine on ka pannud kellegi BioWare/EA kontoris liikuma. Koheselt süüdistati vasturääkijaid selles, et nad sunnivad artiste oma loomingut muutma neile vastuvõetavaks. ME3 on nimelt kunst ja kunst on looja teha ja keegi ei saa sundida kirjaniku oma töid muutma kui lugejale lõpp ei sobi. Jep, õigus. Kuid siin on jälle aga…. nimelt ME triloogia reklaamimisel lubati, et just mängijal on vabadus luua oma lugu ja otseselt mõjutada mängulõpus toimuvat, mitte saada teada, et ta peab nüüd hakkama “spekuleerima” (vaata ülevalt).

Nüüd nende “vinniliste” juurde… tegelikult on asi “vinnilistest” kaugel. Tuleb välja, et tegemist on erinevate inimestega, nii ametitelt, kui ka elukohtadelt. Neid ei seo “vinnid” ega “kodukelder” ema juures. Ja neid ühendab vaid see, et neid on petetud BioWare poolt. Ja hetkel kui kirjutan, on üks neist (vana PR mees) aidanud inimestel arusaada, kuidas töötab sellistes situatsioonides korporatsioonide PR meeskond ja kuidas BioWare/EA käsitleb neid juhtumeid. Endalgi oli see üks huvitavamaid lugemisi. Soovitan kõigile.

Võib juhtuda, et BioWare/EA käärid on leidnud selle kivi nüüd.

***

Vahepõikeks, et ME3 mängu kirjutati päris tegelane, tütarlaps nimega Jessica Chobot. Tütarlaps nimelt töötab ühes ametliku mängusaidi nn “ilmatüdrukuna”. Kuid see selleks, tegemist on kunstiga ikka ja minu kadedus on piiritu ju.

***

Ja nii ta läheb edasi ja edasi. Hetkel tundub mulle, et ME3 poolt ülespaisatud orkaan varjutab kogu triloogiat. See orkaan on nimelt huvitavam. Ta on tõstatanud üles palju küsimusi nii mängutegijatele, PR meestele, mängusaitidele, mängijatele ja mis olulisem – minule.

Ehk siis tagasi lõpu juurde.

ME triloogias sinu tehtud otsused ei tähenda midagi. Lõpp on kindel ja kivisse raiutud. Nagu ütles üks “mainstream” ajakirjanduses olev isik – sa pead sellega leppima, see on elu. Ja et tähtis on tee, mitte tee lõpp. Triloogia ise on ju fantastiline ja ainult mängu viimased 10min ei tähenda, et kogu mäng on jama. Ma jään temaga nõusse. ME triloogia on üks paremate hulgast. Ja nii ta ka jääb, kuid see lõpp nullistab kõik.  Ja mis puutub “teesse” ja elu omadustesse, siis ME triloogia ei ole elu. ME triloogia on mäng. Ja see mäng on minu jaoks halb. Kui ma tahan “elulist” tunnetust, siis selleks on olemas hulga paremaid võimalusi, raamatud, filmid jne. Isegi eluõppimist oma lähedastega suheldes on parem kui arvutimänge mängida.

Ehk siis lõpp seletab seda, et miski ei ole oluline mida sa teed – lõpus ootab meid alati surm, käed avali ja oma vääramatu naeratusega näol pühib ta minema kõik mis on olnud. Ja edasi ei tule midagi… See on õpetus. Krõlov? Kas ma tahtsin seda? Ei. Sest ma tahtsin mängida kangelast, kes saab tulnukaga siniseid lapsi. Ma tean, minu päris elu lõpeb surmaga nii kui nii. Kui tahan sisukamat filosoofilist arutlust sellel teemal on mu seljataga 10 000 raamatuga raamatupood, mõtetega, mis on igavesed.

Mida mina arvan ME3-st ja BioWarest?

ME3 on poolik toode, hea, kuid poolik. Teda ei jõutud lihtsalt valmis teha. Mängus vahetus nii palju šüsee kirjutajaid ja sellega kadus loo selge piirjoon. Ka see, et loo lõppu muudeti mõjutas kvaliteeti.

ME3 peab andma kasumit, kuna EA majandusaasta lõpeb märtsis. Ta pidi selleks ajaks valmis saama, et EA näiks ilusam. Kas sellest on ka EA-le kasu, ei tea. Seda näitab aeg. See on ka põhjuseks kõikidele “kõvera” ja “sirge” seksuaalsuse küsimustele mängu tootmise ajal ja ka seletab mõningad tegelased lahti. Arvamus et see kõik müüb hästi on kinnistunud õhtumaal läbi sajandite. Kuigi erootika ja porno on sellised maitsega seotud küsimused, mis tõesti nõuavad maitset. Vabandust – ei saanud ütlemata jätta.

ME3 on üle reklaamitud toode ja antud lubadusi see mäng ei täida.

BioWare on minu jaoks minevik. Ma ei osta enam ühtegi selle firma toodet. Ma ei usu temasse. Panin ka kinni SWTORi.

Mitte kunagi ära osta mänge ettetellimisega. Sa ei tea mida sa ostad. Kui mäng on väljas, loe arvustusi. Kuid siin on jällegi konks. Keda ja kus lugeda? ME3 on näidanud mulle, et ma ei saa uskuda ühtegi “mainstreami” mängusaiti. Kui ma tahan teada toote kvaliteeti, siis pean kaevama end sügavamale. Oota alati kuu või kaks, ja sa näed, kas mäng on hea või halb.

Kõik mängusaidid, mis töötavad professionaalsetel alustel,  ja mis ei ole mängijate/fanaatikute enda poolt tehtud, ole nendega ettevaatlik. Mõnikord on raha, ülemängitud professionaalsus (mille ilming on see, et tehakse arvustusi mängudest ilma neid läbi mängimata) – nende saitide põhieesmärgiks. Ja nad on muutunud mängufirmade reklaamiosakondadeks. Kõik saidid ei ole sellised, on ka oma ala proffe. Kuid millised on millised, peab ise välja selgitama. Sest mängud on erinevad, erinevatele inimestele. Milline minule sobib, selle pean ma ise otsustama. See on ka põhjus, miks ma ei too ära ühtegi saidi aadressi.

Minu tegevusviis, et ma ootasin ME3 ostmisega (mulle meeldib väga nii ME1 kui ME2) näitas mulle, et parem las olla “hapud viinamarjad” ja 40Eur taskus, kui olla tark ja teada, et see mäng mulle ei meeldi ning raisata oma raha asjadele mida ma ei taha.

Ühele küsimusele ma ei saanudki vastust oma rännakutel internetis: mille pärast arvavad mängudetootjad, et mulle peaks meeldima mängida mänge konstantselt erektsioonis?

Ja veel üks asi, ma avastasin enda jaoks Todd Howardi esinemise DICE 2012 Keynote. Mõnus kuulamine mängudest ja nende tegijatest.

Advertisements

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s

Rubriigid

%d bloggers like this: