Posted by: libarebane | 05/02/2012

“Internet sai otsa”

Nii võib öelda, vähemalt vaadates viimaseid uudiseid seoses eelnõudega SOPA, ACTA, jne. Ja on algamas sõda. Sõda ühiskonna liikmete vahel. Ning see sõda on nüüd minu ukse taga. Ma pean valima kelle poolel ma olen, sest selles sõjas ei saa olla keegi neutraalne. Kuna üks osapooltest tahabki, et enamik meist jääks neutraalseks ja nad ise ajavad kõik korda. Ehk mittevalik on muutunud ka valikuks. Ja ei päästa siin ka see, et kogemata saab internetis ruum otsa või on muud perekondlikud põhjused. Ma pean valima.

Ma olen valinud ACTA vastaste poole. Miks? Kõige lihtsam vastus on, et ma tahan. See on sama vastus kui vastaspoole seletus, et need eelnõud midagi ei muuda.

Põhjusi on veel ja iga minu põhjuse vastu on ka vastaspoolel vastuargument. Olgu selleks nälgivad autorid (kes tegelikult ei saa mingitki kasu neist eelnõudest), piraatluse suur vohamine, jne.

Kuid põhjused jäävad põhjusteks. Ma tahan teada, kuidas me üldse jõudsime sinnamaani, et me peame interneti piirama hakkama?

Ning vastus on huvitav: internet on meie tsivilisatsiooni arengus sama tähtis kui trükikunsti leiutamine. Internet on uue ühiskonna alusvorme nn infoühiskonnale. Ning sellega seoses on ACTA, SOPA loojatel arusaam, et kes valitseb interneti üle on ka maailmavalitseja. Mis on aga täielik absurdsus. Ehk küsimus on selles, et seaduseloojad ei tea, milline tähendus on internetil meie tsivilisatsioonile. See ei ole tasuta müügimees korporatsioonidele, vaid see on kiire ja piiramatu info allikas meile kõigile. Ja seda kas see info on kasulik või ei, otsustab info saaja, mitte selle info vahendaja. Ning selle asemel, et luua ACTA-sid peaksid nn “demokraatlikud” riigid astuma vastu neile riikidele, kes soovivad piirata info kättesaamist oma rahvale.

Ja ACTA vastaste väljaastumised täna on eksamiks neile nn “demokraatlike” riikide juhtidele, küsimusega, mis on siis “demokraatia” nendes riikides? Ja ma ei reageeri üle ega lähe paatoslikuks. On käes hetk, millest me räägime kui pöördepunktist meie ajaloos. Kas me läheme vanamoodi edasi või astume oma ühiskonnas uuele tasemele.

Mis juhtub kui me lähme vanamoodi edasi? Meie tsivilisatsioon hävib ja mitte sellepärast, et meid ümbritsev keskkond muutub elamiskõlbmatuks või sõjad hävitavad meid. Vaid hoopis sellest, et meie ühiskonda edasiviiv mootor kustub. Nagu see on juba korduvalt maailma ajaloos juhtunud. Kuigi see on loomulik areng sellel maakeral, et tsivilisatsioonid hävinevad ja uued sünnivad. Kuid kas seekord võiks minna teisiti? Kas me suudame hüpata uuele arenguastmele ja mitte jääda kinni sellesse lõpmatusse kasumi- ning tarbimisahelatesse.

Ma saan aru, et me peame jälgima, mis toimub internetis. Kaitsma enda lapsi. Kaitsma patente, autoriõigusi (mitte igavesti nagu hetkel soovitakse) jne. Kuid need seadused on meil juba olemas. Meil ei ole vaja karmistada seadusandlust, vaid me peame küsima, kuidas on võimalik, et autorikaitsest ja patentide haldamisest on saanud suurem äri, kui on seda millegi loomine ise. Kuidas on see juhtunud? Kuidas on juhtunud see, et korporatsioonide äri edukuse võtmeks on saamas monopol ja vastaste eos maha tampimine?

Me ei pea looma SOPA-sid, ACTA-sid või teisi politseriikidele omaseid seadusi, vaid me peame mõtlema hakkama kuidas see sai üldse juhtuda, et keegi, kusagil ja veel salaja selliseid seadusi vastu tahtis võtta. Mis oli nende ajenditeks? Ja kui seda ei tehta peab üks ühiskonna pool end kaitsma hakkama teise poole eest. Millega see aga lõppeb, võib lugeda ajalooraamatutest.

Ja see on vaid minu arvamus, ma ei sunni seda vaadet kellegile peale.

Üks asi veel… ma hakkan käima nüüdsest alati valimas. Olgu see õpetuseks mulle, kes arvas, et ta on poliitikast ülevalpool. Ühel hetkel on ta su ukse taga ja koputab sõjaga.

Lisa kommentaar

Rubriigid

