Posted by: Dasrin | 03/09/2011

Seebikast: Subskriptsioon ning rahapoed. Kaks võrratut maitset, mis ei sobi kokku.

See postitus on tõlgitud Massively.com postitusest:” The Soapbox: Subs and cash shops – two great tastes that taste awful together” Jef Reahardi poolt. Kõik õigused Massively.com ning AOL Inc. (This is a translation from English to Estonian of a Massively.com post named: “ The Soapbox: Subs and cash shops – two great tastes that taste awful together” by Jef Reahard. All credits go to Massively.com and AOL Inc.)

Oh sa poiss, The Secret World. Ühest küljest, ootasin ma seda väga. Teisalt aga on see nüüd ühinenud minu topelt-mudelite koeramajaga koos EVE Online-ga, põhiliselt kõikide Sony Entertainment Online mängudega, Star Trek Online-ga ning Funcomi enda Age of Conaniga.

Jah, The Secret World tuleb kuumakse-põhise süsteemiga (jeeee!) ning rahapoega (buuu, jama, viige minema!). See ei peaks eriti kedagi üllatama, et arvutimängude loojad on muutunud ahnemaks, aga siiski oli see mitmel tasandil pettumust valmistav uudis.

Sama pettumust valmistavad ka inimesed, kes seda süsteemi kaitsevad ning ütlevad, et see on kasutajasõbralik valik.

Ajad muutuvad

Kokkuvõtvalt, kui sa tahad mõnda riietuseset või kes teab mis muid asju saada, pead sa peale kuumakset The Secret Worldi-s lisa maksma. Ma olen kindel, et mängus on inimesi, kelle rahakott seda võimaldab, aga kui Funcomi enda Age of Conani pood on mingiks tõestuseks, siis TSW rahapood saab olema täis ägeda väljanägemisega riideid (nagu kotikohtade uuendusi – mis on elementaarselt nõutavad), ning mille hinnad lisanduvad sinu kuumaksele.

Tavaline vastus foorumites on muidugi: ärge siis ostke asju! Need ei ole vajalikud! Need on lihtsalt uhkusest tulenevad asjad! Point on selles, et mõnedele mängijatele on need vajalikud.

Samal viisil  vajalikud nagu reidijad arvavad, et maailm lõpeb kui nad ei saa kõige uuemat varustust, samamoodi kui kogumismaniakid püüavad koguda kõiki ülikondi, kosmeetilisi asju, sõiduvahendeid ning nipsasju, millest koosnevad sinu tavapärased MMORPG-d. See aga ei ütle midagi rollimängurite kohta, kes kasutavad neid asju, et individualiseerida ennast või kasutada neid asjadena, et lükata edasi oma sündmusi ning lugusid. Lühidalt öeldes, kosmeetilised asjad on mänguga seotud ning seepärast hädavajalikud, pole vahet kas nad on kõrgel sinu lahinguvarustuses või ei.

Selgemini öeldes, ma ei ütle, et rahapoode ei tohiks olla. Kärsitud inimesed, kellel on palju raha, mida põletada, on üks osa iga firma sissetulekust. Aga kui sa oled juba kuumaksu all, siis peaksid sa neid asju saama – kuulake nüüd – mängu kaudu! Missugune hull- ning retroidee, ma tean.

Ei tohiks olla “rahapoe-eksklusiivseid” asju ja ma ei ole selles punktis nõus järele andma. Muidugi, sa võid vältida  aja raiskamist, ning osta need asjad otsekohe mängusisesest poest, selle asemel et grindida (Tõlkija: asjade saamist millegi uuesti ja uuesti ülekordamise kaudu), aga sul peaks olema alati võimalus teha seda vanaviisi.

Üle kõige on ju see rahapoodide mõte, eksole? Valik, valik ning veel kord valik, onju? Palju valikuid kõigile?

Vaadake, ma ei hakka siin pihta anti-F2P (free to play)  jutuga; ma saan aru, et halvas või heas on see “freemiumi” mudel siin, et jääda. Ma ei taha õõnestada mängijaid, kellele meeldib maksta asjade eest, mida nad kasutavad. Ma olen siin, et peletada naeruväärne mõte, et kuumaks pluss rahapood võrdub rohkem valikuid ning paremaid kogemusi kõigile. See lihtsalt ei lähe kokku, eriti kui sa oled täelik koguja (ning ma ei ole ainus nende mõtetega, onju inimesed? Inimesed?..).

Tere tulemast dźunglisse

Mida rohkem MMO-sid ma mängin, seda rohkem tunnen ma kuidas ma olen astunud imelikku alternatiivdimensiooni, kus online mängud on risustatud hiiglasuure täituru poolt.  Iga nurga peal on kasutatud autode müügimees, kes müüb sulle asju või kiusab sind lubadustega “paremast” kogemusest kui sa ostad midagi. Naljakas asi on see, et needsamad inimesed teevad põhimõtteliselt sinu kogemuse halvemaks sellepärast, et sa raiskaksid rohkem raha.

Ikkagi ütlevad paljud tarbijad: “Jeee, kõlab hästi, võtke minu raha!”

Las ma lähen hetkeks tagasi  ning ütlen, et ma olen selle poolt, et firmad peaksid tegema kõik, et oma kasumit suurendada. Ma saan aru arendajate soovist käivet suurendada igast oma mängu osast, või siis teiste mängude puhul, muuta oma mäng MMO sarnaseks kogemuseks, mis põhineb mikrotehingutel.

See on tark äri ning inimloomus, aga see on läinud liiga kaugele paljudes asjades. Näiteks kompanii-spetsiifiliste rahaühikute kasutamine (ning seda kunagi ei müüda kogustes, mis lasevad sul osta seda soovitud ainsat ja ühte asja)

Hämmeldus ning segadus

Lõpptulemusena, olen ma suhtkoht vastuolus kogu selle mikrotehingute buumiga. Ühest käest, hurraa vabale turule, konkurentsile ning tarbijavalikule. Teisalt aga, tuhat buu-d hindade õõnestamisele valiku nime all ning rahvasumma õhutamist tarbijamentaliteedile, mis teeb rikkad mehed inimestest kes lõid FarmVille, Angry Birdsi ning World of Missing Features-craft(World of Warcraft).

Kõige suurem kurjategija selles uues vapras ärimudeli maailmas on loomulikult rahapood kuumaksupõhistes mängudes. Kahjuks tänu tarbija ükskõiksusele ning taiplikule turustamisele, muutub see üha tavalisemaks. Kahjuks aitavad sellele kaasa ka foorumis olevad inimesed, kes üsna fanaatiliselt kaitsevad seda, ilma et mõtleksid vastaspoole ideedele (mis on mõnikord üsna tarbijasõbralikud ideed).

Kuidas fanaatikute kaitse töötab ning miks on ta  vale? Olen väga õnnelik, et sa küsisid. Esiteks, on eeldus et MMO-sid on kallim toota ning teiseks, on eeldus et arendajad väärivad raha.

Viimase punkti kohta pole mul vastuväidet; arendajad on väärt täispalka pärast töökat päeva. Aga kas arendajatele peaks maksma lõputult sama töö eest? See on juba okkalisem probleem, sest vähesed meist (kui tarbijad) teavad, mis toimud MMO arendusstuudiotes. Ning me ei tea kui palju (või kui vähe) tööd on vaja teha et, näiteks, lisada maagiline efekt mõõgamudelile ning see panna siis rahapoodi.

Võibolla on asjad tehtud nullist ning nad on väärt $4.99 või midagi sarnast. Aga võib olla on need jäänud üle viimase lisapaketi kolihunnikust. Ning võib-olla on need asjad, mis enne rahapoodi, oleks lisatud järgmisesse patchi ilma lisatasuta, lihtsalt kuumakse otsa (“kuumakse”, muide, on tavaliselt mõistetud kui tasu, mille eest saab makstud serverite hooldus, klienditeenindus ning arendamine, kas pole?)

Iga juhtum on erinev ning me ei tea missuguste asjadega on hoitud tagasi, mis on uuesti tehtud, või siis mingil määral ümber tehtud. Risk on selles kas me usaldame arendajaid olema ausad, ning nii kurvalt kui see ka ei kõla, ei kaldu ma usaldama kedagi kui mängus on raha, digitaalsed jubinad, ning minu heaolu. Ma ei usaldaks ka paljusid inimesi, keda ma tunnen.

Igatahes, jah, arendajad peaksid palka saama.  Aga kas nad on väärt saama palka uuesti asjade eest, mis olid juba eelnevalt kuumaksu sees? Ma ei saa öelda ei, aga ma ei saa öelda ka jah. Kõik langeb usalduse tasandile, ning firma usaldamine on tobe.

Raha mittemillegi eest

Esimese punkti juurde minnes, konventsionaalne tõde on see, et MMO-d on läinud kallimaks produtseerida. See on isegi tõsi mõningal tasandil tänu inflatsioonile ning asjad lähevad ikka ajapikku kallimaks. Siiski ei saa ma paarist asjast aru.

Mängud ise lähevad järjest lihtsamaks, mida rohkem MMO źanr areneb. Mõned inimesed pööritavad oma silmi selle peale, või toovad välja “roosade prillide” loogika;  kuid reaalsus astub vahele ning väike uuring selle teema kohta näitab, et siin ei ole kohta arutlusele fakti üle, et modernsetel MMO-del on vähem osi kui oli seda vanematel MMO-del. MMORPG ühendamine MOBA-ga ja sotsiaalvõrgu mängosa ainult halvendab seda olukorda.

Nii et siis kust tuleb see arendamiskulude suurendus? See ei tule mänguosadest, sest neid võetakse vähemaks (tere lahinguooteruum – MMO-de tulevik). Veel on arvutite riistvara (serveritest kuni töömasinateni)  – jube odav ning läheb selles majanduslikus olukorras veelgi odavamaks. ArenaNeti Jeff Strain kurikuulsalt ütles: ei ole täpne oletada, et $15 kuus on vajalik, et maksta serverite, interneti- ja võrgukulude eest (tähendab, enamus sellest $15 kuus on puhas kasum). Ehk siis jäävad tööjõukulud.

Nii et jällegi: kus tuleb suurenev kulu? Kas arendajatel tõstetakse igal aastal palka? Ehk juhatajatel? Kas on see sellepärast, et turundusosakond ei mõista sõna “eelarve”? Keegi aidaku mind siin, sest need viimased MMO-d, mida mina olen aastate jooksul mänginud, ei ole oma omaduste poolest küll paranenud, ainult graafika. Ja graafika küll ei ole väärt $15 kuus pluss $20, mida ma raiskan rahapoes kellade ja vilede peale(mida ma sain ennem tavaliselt kuumaksu osana). Kuhu siis kõik see raha läheb?

Võta raha ning jookse.

Järgmine populaarne lause on et “sisu on kallis.” Kui sa vaatad üle kommentaarid meie postitustest The Secret Worldi topeltmudeli kohta, siis näed, et mitmed “kuumakse-pluss-rahapood” toetajad laulsid ühte ja sama viisi.  Naljakas on minu jaoks, et paljud nendest inimestest ei tea päriselt mida tähendab “sisu on kallis”, kui nad ei ole muidugi kas arendajad või raamatupidajad. Kõik meie, kes vaatame mänguvalmistajaid väljastpoolt, teame mida mängufirmad on meile öelnud ning need firmad ei ole just läbipaistvad oma kasumimarginaali avalikustamisega.

Arvutimängurid lihtsalt oletavad, et “sisu on kallis”, sest see kõlab intelligentse lause moodi kui sa ei toeta seda faktide, numbrite ja kontekstiga. Päriselt aga sõltub see sisust, mängust, turu olukorrast ning teistest asjadest. Meie, kui tarbijad, otsustame MMORPG-des üldiselt hinna, ärimudeli ning kõik muude osade kohta, mis puudutab raha. Pole vahet kui artist või programeerija arvab, et tema töö on väärt X, kui tegelikult on see väärt Y (kus Y on ükskõik, mida turg kannatab).

Kuhu ma lähen selle mõttelõngaga? Kui “rahapood-pluss-kuumakse” mudel sind tõsiselt pahandab, lõpeta mängude toetamine, mis seda kasutab (sealhulgas ka kõik suuremad AAA MMO-d, mis seda mudelit kasutavad). Paljud teist toetavad neid mänge, olenemata sellest, et te nende mängude kallal virisete. Muidu see mudel ei võtaks võimust.

Nii et päriselt, kui te olete tüdinenud, et postitada, siis mängige indie mänge või ärge mängige midagi, aga ärge tõstke oma käsi üles ning ärge andke alla mõttele, et ahnus on “tuleviku tee”. Jah, see tähendab The Secret Worldi mitte mängimist või siis oma The Old Republicu eeltellimuse tühistamise, ning öelge “aitähh kuid ei” jägmisele MMO tiitlile, mille mudeliks on “rahapood-pluss-kuumakse”.

Ja ma tean. Reaalselt ainult mõned teevad niimoodi.

Mida rohkem ma selle peale mõtlen, seda vastuvõetamatum “kuumakse-pluss-rahapood” mudel mulle näib. Mind ei pahanda rahapoed ega kuumaksed, aga nad pahandavad mind, kui nad on koos ühes mängus.

Responses

  1. It is not my first time to visit this website, i am visiting this site dailly and take good facts from here everyday.


Lisa kommentaar

Rubriigid

