Posted by: libarebane | 27/06/2011

“Sõrmuste Isanda MMO – Kas tasuta mängud on “tasuta”?

Kuidagi on mulle külge jäänud tõdemus, et kõike mida jaotatakse tasuta on ainult vaestele ja jaotatava kvaliteet on alati halb või siis üle oma heaaja elanud.. Ehk siis tasuta asjade kasutamine on nagu sinu mehelikkuse alandamine, mees…  Ja ma liigitan selle nüüd jaburduseks. Jah, mu alateadlik käitumine on jabur. Miks ma peaksin keelduma asjadest, kui nad on tasuta kuid (“kuid” mitte “ja” – mis näitab, et ma olen ikka veel selle jaburduse küüsis kinni) minule vastuvõetavad? Eneseuhkus? Ehk siis eneseuhkus ei ole eneseusk ja uhkus on üldse nagu üks liik lollustest. Ma ei oska seda tõestada matemaatiliselt, kuid tava lahenduskäik “tasuta-le” ei ole õige, eriti kui “tasuta” oleks alternatiiv ja isegi parem alternatiiv…

Kuid on ka “tasuta” asju, mida me liigitame reklaamitriki alla… “tasuta” on see, et “vihmaussiga konksu alla neelamine” kalale on tasuta… ja pannipeal inimestele söödaks olemine on tasu tegelikult “tasuta” asja eest. Tuleb tuttav ette? Ehk siis sellisel juhul me ütleme: “tasuta lõunaid ei ole olemas”.

Mis siis toimub nn. “tasuta” MMO-dega? Olen astumas F2P (FreeToPlay) maailma, tõmbasin uuesti ära DDO (DragonsAndDungeonsOnline), LOTRO(LordOfTheRingsOnline) ja ootan pingsalt millal saan uuesti AoC (AgeOfConan) tagasi arvuti raudvara sisse tõmmata. Eksperimenteerin “tasuta” asjadega, kuna mul ei ole raha ja olemasolevat vähest peaksin kulutama oma lapsele ja kodule kus ma viibin. Mitte endale ja mingile mõttetule ajaviitele “arvutimängud”. Nii et, seadus kehtib – üks “tasuline” mäng korraga. Ja nii ta jääb. Ja minu “tasuliseks” MMO-ks on hetkel RIFT ja seda kuni oktoobrini.

LOTRO ja maailm, mille on loonud Turbine (mängu teinud firma nimi) ning (“ning”  – kui vastandus)Tolkien ja tema maailm. Astun sammu natuke eemale… mul on selle mängu kohta eelarvamused, kuna see on see mäng, mis on seotud “Tolkieniga” jne… ehk ma ei ole objektiivne, vaid suhteliselt subjektiivne :D. Olen ma Tolkieni fänn?… nope, ma olen “Kääbiku” fänn. Mida see endaga kaasa toob? “Objektiivsuse”? Ehk siis kuna mulle ei meeldi “Tolkien ja tema “Sõrmuste Isand”” olen ma kohe objektiivne? Meie maailm on nii tore… Ok, keerutan jälle. Ehk siis mulle meeldib “Kääbik” ja arvan, et see on parim Tolkieni teos. “Sõrmuste Isanda” on minu jaoks liiga pikk. Need lõputud leheküljed ümbritseva looduse iseloomustamisest, mis rõõmsalt sundisid raamatu lehekülgi kiiremini edasi lükkama… Jep, see et mulle raamat ei meeldinud, näitab mind – mitte ei tõesta, et Tolkien kirjutas halvasti. Ning ma ei arva ka, et olla “objektiivne” peab vihkama uuritavat objekti.

Ja Turbine? Ta tegi mängu “Sõrmuste Isandast”, jah sellest raamatus? Miks rõhutan seda? Sest seda üldiselt ei kasutata… Ja ainuke sarnane mäng, mis mulle pähe lööb on SWOTR. Kuid viimasega on üks nõks, mängu tegevus on viidud minevikku. Mängus olevad sündmused ei kattu filmis/raamatus olevate sündmustega. LOTRO-s aga on raamatu sisu otsene  mängu osa. Ja sa oled seal kui pealtvaataja/osaline osaleja. Sa käid mööda maailma ja tunned ära neid kohti ja räägid tegelastega, kes sulle raamatus tuttavad…meh… On see hea või on see halb? Ühe teooria järgi on see halb kuna sa ei ole peakangelane, selleks on paljasjalgne kääbik, kes tõttab sõrmusega koleda mäe poole. Sina oled nagu sündmuse ääres, tavaline sõdalane, kes hävitab pahasid ja arusaamatuid tegelasi. Nii et selles on LOTRO vahe teiste mängudega. On see siis ikkagi halb? Ma ei tea… ma tõesti ei tea. Kellegile kindlasti on, kuna see probleem on foorumites üles tõusnud.

Mängu graafika on võrratu. Mängu sisu, kuidas saab ta olla halb? Tegemist vist praegu turul olevatest kõige põhjalikuma mänguga. Kuid miks ta pole siis populaarsem kui näiteks WoW? Sest kõik mis hea ei pea olema ka populaarne. Ning kuna “graafika on võrratu”, siis tingimused selle mängu mängimiseks seab riistvarale ette teatud piirid. Iga rauaga seda mängu mängida ei saa…

Ja mäng on tasuta… on ikka?

Mängu sisse logides ei küsitud kohe raha.. mis oli hea märk. Oma vana 7 karakteri kohast pidin ära andma 2. Ehk siis tasuta võid luua sa 5 tegelast. Ja selleks, et midagi osta mängus peab sul olema nn. “Turbine pointe”, mul on neid hetkel üle 800. Ja sa võid neid “pointe” osta raha eest, raha eest mis reaalses maailmas käibel.

Olin ammu, ammu tagasi selle mängu ostnud. Meie kinship (guild – sõpruskond mängus) oli juba laiali läinud. Minu kodu oli äravõetud, kui ikka üüri ei maksa, tõstetakse ka mängus sind tänavale. Kuid kaua ma ei saanud nukrutseda, kuna olin ikka veel mõnede sõbralistis, kes samuti uuesti olid avastanud LOTRO. Ja nii ma mängimise asemel lobisesin oma tegudest ja pärisin kuidas neil on läinud… jne, jne…  Ning siis mängus edasi liikudes avastasin ühe hirmsa tõe (ma ei loe nagu enamik inimesi enne asjade kasutamist “manuale”), et kõik võimalused liikuda mängus maailmade vahel on tasulised… s.t. kui soovid liikuda ühest linnast teise kiiresti, siis maksa. Alternatiiv oleks siis kasutada “autorun” nuppu ja vaadata maailma möödumist sinu ekraanil… järgmised 10-15 minutit?  Meh? Ootasin kõike aga mitte seda. Olen ma pahane? Ei, ma olen üllatunud. Üllatunud oma rumalusest, et arvasin “tasuta” on “tasuta”. Pean ma nüüd kisa tõstma, et see on halb küsida sihukese asja eest raha? Pean ma süüdistama mängu valmistajat ahnuses? Ei, ja veel kord ei. Ma pean süüdistama ennast, et ma ei saa aru mida tähendab F2P. F2P mängud tähendavad, et need mängud on ilma kuumaksuta. Ja kõik. Ei ole olemas “tasuta” MMO-sid:).

Ning nüüd lühidalt asi kokku ja õieti…

LOTRO on väga hea mäng ja tal puudub tavalisele MMO-le omane kuumakse. Sa maksad ainult, siis kui sa reaalselt mängid seda mängu, mitte võimaluse eest “igakell” mängida. Mis on odavam? Aeg näitab. Kuid õiglasem on LOTRO maksustamine küll…isegi siis kui nad mõne totra asja, kuid vajaliku asja eest raha küsivad.

Responses

  1. […] selle teema kohta. Kuid LOTRO ja GW on muutnud minu seisukohta ja ma rääkisin seda ka eelmises postituses.  Ja nüüdseks kus ma olen vahetanud RIFT-i välja LOTRO vastu, olen ma oma usku vahetanud. Ma ei […]


Lisa kommentaar

Rubriigid

